Postoje brojne smjernice koje mogu pomoći da učinkovito kormilarite u orcu. Tu su i informacije koje možete saznati iz osjećaja na kormilu koje pomažu pronaći točan trim i prividni kut vjetra za dane uvjete.


Kormilarenje u orcu

Ovisno o uvjetima, dobar kormilar uzet će u obzir nešto ili sve od sljedećeg kad kormilari u orcu:

  • "Špije" na floku (jesu li "špije" na floku obje horizontalne, privjetrinska leprša a zavjetrinska je horizontalna ili obrnuto?)
  • Balans kormila (Je li kormilo uravnoteženo, s blagom potrebom za pojavanje ili se borite da držite brod na kursu?)
  • Kut nagiba jedrilice (Jedri li brod pod ugodnim kutom nagiba? Je li pritisak u jedrima preveli i da li je brod previše nagnut, ili premalo nagnut i previše uspravan?)
  • Brzina broda (Je li brzina stalna, raste ili opada?)
  • Prividni kut vjetra (Je li kut u orcu dovoljno visok?)
  • "Osjećate" li jedrilicu (Čini li se jedrilica živahnim ili tromim? Posrće li se jedrilica u valovima ili se probija kroz vrhove valova?)

 


Kormilarenje prema "špijama"

Za početak, pokušajte kormilariti tako da su obje špije paralelne (misli se na par s privjetrinske i zavjetrinske strane floka). S flokom natrimanim za jedrenje u oštroj orci, koristite donji niz špija kao izvor informacija. Kormialrite tako da su špije horizontalne i usmjerene prema krmi. Kad unutarnja špija malo zatreperi blago zaorcajte. Raspon kuta kroz koji možete ukormilariti a da su špije paralelne i usmjerene prema krmi je svega nekoliko stupnjeva. Obraćajući pozornost na osjećaj snage i brzine jedrilice, moći ćete procijeniti koliko možete orcavati a da održavate snagu i brzinu.

Ako previše zaorcate, unutarnja špija će treperiti na vjetru, a ubrzo nakon toga i flok će početi tresti. Nastojte kormilariti što oštrije, a da se i dalje održava puna snaga.

Ako se previše opadne, vanjska špija će treperiti, unutarnja će biti horizontalna, a vi ćete izgubiti snagu i brzinu (i naravno sposobnost brzog jedrenja u željenom smjeru).

Kada je previše snage u jedrima jedrilica će se previše naginjati i teško će se njome kormilariti. Lagano zaorcajte  i pustite unutrašnje špije da zatrepere; oštriji kut će smanjiti snagu i jedrilica bi trebala biti uravnoteženija. Dugoročno gledano, snagu možete smanjiti popuštanjem travellera, zatezanjem zadnjeg štraja, glavnog jedra po lantini, podigača floka i/ili pomaknuti najdublji dio floka prema natrag.

Ako su špije horizontalne, ali na kormilu nemate dobar osjećaj i jedrilica se čini tromom, pokušajte dodati snagu opadanjem za nekoliko stupnjeva. Također možete traveler pomaknuti prema naprijed, popustiti krmeni štraj, glavno jedro po lantini, podigač floka i/ili pomaknuti najdublji dio floka naprijed.

Po oštrom i visokom valu, dodajte snagu opadanjem za nekoliko stupnjeva dok vanjske špije ne zatrepere. (Pazite da ne opadnete previše; vanjske špije će pasti i kompletna prezentacija neće biti dobra.) Ako je teško držati jedrilicu u modu laganog kormilarenja, flok je možda previše stegnut – popustite škotinu par centimetara. Kad se špije ponovno podignu provjerite ostale pokazatelje.

 


Kormilo i naginjanje

Potreba za pojavanjem i kut nagiba ključni su vodiči za performanse jedrenja uz vjetar. Ako se borite s kormilom ili su klizači floka u moru, smanjite snagu. Utrimajte jedra da budu plića ili zaorcajte kako biste imali oštriji kut jedrenja. Pri umjerenom do jakom vjetru možete koristiti kut nagiba kao svoj primarni pokazatelj; kormilarite tako da održavate stalan kut nagiba. Ako se dodatno naginjete u refulima, blago zaorcajte; kad reful prođe, opadnite za nekoliko stupnjeva kako biste zadržali punu snagu.

 


Borba s oštrim i visokim valovima

Ako jedrilica previše posrće kroz valove, opadnite se za nekoliko stupnjeva kako biste dodali snagu za probijanje valova. Ako je u jedrima previše snage kad zapojate, otvorite stražnji porub jedra popuštanjem škota ili pomicanjem klizača floka prema natrag. Dodatnim twistom u jedru izgubit će se nešto snage, ali će se poboljšati osjećaj na kormilu dajući vam konstantnu snagu dok se jedrilica naginje, posrće, skreće i kreće kroz valove. Oštri val (chop) može zaustaviti jedrilicu u mjestu ako se previše zaorca u svježem refulu. Otvaranjem stražnjeg poruba jedara izgubit će se nešto snage tako da se pramac može držati spuštenim.

 


Trimanje za jedrenje s auto-pilotom

Prije nego se prebacite na kormilarenje autopilotom, možda ćete trebati namjestiti jedra kako biste smanjili opterećenje sustava. Samoupravljanje najbolje funkcionira s dobro uravnoteženom jedrilicom i širim intervalom kuta kormialrenja. Namjestite jedrilicu da je potrebno lagano pojavanje i namjestite jedra s malo dodatnog twista (otvorenijeg stražnjeg poruba) kako biste osigurali veću širinu upravljanja.

 


Viravanje

Kada morate viravati (letati), ne razmišljajte o tome koliko brzo možete dovesti brod na novi uzda. Umjesto toga razmislite o tome da prenesete što je moguće više momenta i snage kroz promjenu kursa. Prebrz okret — što je uobičajeno — smanjit će moment. Prespor okret i gubi se sva brzina.

 


“Spremni za viru”

Pripremite se za viravanje tako što ćete provjeriti je li privjetrinska škotina floka nezapetljana i slobodna za rad. Uklonite bilo kakvu labavost s pripremite je na vinču s dva namota.

 


Kormilarenje tijekom vire

Započnite s laganim nježnim okretanjem u vjetar. Ovo početno skretanje pomoći će u održavanju brzine, a također će vas kratko nositi gotovo punom brzinom prema odredištu koje je uz vjetar. Kad jedra počnu tresti, naglo okrećite da bi se pramac što brže prebacio kroz vjetar. Nakon što pramac prođe na drugu stranu vjetra, ponovno usporite brzinu okreta i vratite kormilo natrag u simetralu jedrilice prije nego što zapojate do novog kursana novim uzdama; zakretni moment jedrilice završit će okret umjesto vas. Postavite se dobro prema vjetru (ili prema zavjetrini pri slabom vjetru) i sjednite tako da možete vidjeti flok i kormilariti prema njemu. Završite viru sa samo nekoliko stupnjeva ispod svog uobičajenog kuta jedrenja u orcu, a zatim polako orcavajte dok brod ubrzava do pune brzine.

Za najbolju izvedbu, također pomaže popustiti glavno jedro nekoliko centimetara kako bi se ubrzalo pri završetku vire. Ponovno ga utrimajte (kacajte) kad postignete punu brzinu.

 


Rukovanje flokom

Iako ćete možda htjeti skinuti višak namotaja škotine s vinča (one koja je pod opterećenjem), pripazite da ona stalno drži flok dovoljno stegnutim (kacanim) sve dok flok ne prijeđe na drugu stranu. Dok flok trese, popustite škotinu kako biste smanjili opterećenje, zatim skinite ostatak škotine s vinča i provjerite da li je slobodna.

Na drugoj strani držite škotinu koja nije pod opterećenjem zategnutom. Čim rogalj floka prođe jarbol nategnite škotinu "na ruke" što brže možete. Kada je opterećenje škotine preveliko za ručno povlačenje, dodajte namotaje na vinč i uz pomoć ručice vinča pritegnite jedro do kraja. Ako je potrebno ustanite iznad vinča i koristite dvije ruke.

 


Viravanje u valovima

Ako okolnosti dopuštaju, potražite relativno mirno mjesto na kojem ćete krenuti u viru, umjesto da to napravite usred niza valova. Okretanje napravite brže nego kad je morne mirno, jer će valovi brzo usporiti zakretni moment jedrilice. Tempirajte da u viru krenete nakon što prođete vrh vala i da okrenete što brže, tako da vam idući val pomogne i gurne pramac u željenom smjeru.

Budući da su veliki valovi općenito praćeni jakim vjetrom, upotrijebite sljedeće savjete za završetak vire.

 


Jaki vjetar

Kada završavate viru po jakom vjetru, možete olakšati trimanje (pritezanje) floka usporavanjem okreta. Okrenite pramac dovoljno da flok prođe jarbola i pripone, a zatim držite kurs s flokom koji trese preko bočne palube. Nemojte se ustručavati napuniti jedro i dok nije pritegnuto do kraja.

 

 

Back To Top