7. i 8. studenog Vodice su ponovno bile centar jedrenja srednje Europe. U petak navečer u 21 sat po 22. put startala je najpopularnija jesenska odobalna, offshore, regata u Hrvatskoj.

Okupilo se 116 posada s oko 1000 jedriličara i još jednom preplavili Vodice i podsjetili na ljetne šušure i gužve. Na "parapetu" i u lokalnoj ACI marini vezala se većina flote, jedan dio bio je stacioniran u Tribunju, dok je nekoliko jedrilica stiglo i iz Šibenika, a po gradonačelnikovoj izjavi na proglašenju najboljih za nekoliko godina može se očekivati nova lučica koja bi mogla primiti sve posade koje namjeravaju jedriti na ovoj zahtjevnoj ruti.

Ovogodišnja ruta bila je klasična, noćni start ispred Vodica, obavezan obilazak plići Sestrice i spust prema Jabuci koju treba ostaviti desnim bokom. Nakon toga povratak prema Vodicama uz obavezan prolazak između sjeverozapadne punte Žirja i bove koja je bila na par stotina metara prema Kornatima.

Start je bio posebno atraktivan jer je puhala bura od 10-12 čvorova, a kako je pin strana bila izrazito favorizirana većina flote je u toj zoni pokušavala uhvatiti što bolju predstartnu poziciju. Srećom nije bilo incidenata, a s obzirom na mrak i brzine kojima su se kretale jedrilice moglo je biti sudara s ozbiljnim posljedicama. Definitivno je bila riječ o najdinamičnijem startu u posljednje vrijeme, a možda i inače.

Srećom sve prolazi u redu, ali možda je ovo bila situacija koja će natjerati organizatore da ne inzistiraju više na tradicionalnoj startnoj liniji koja je već 22 godine postavljena na jednak način bez obzira na vjetar. Da se startalo po dnevnom svjetlu sigurnost bi bila na većem nivou, ali noć i start u krmu s izrazito favoriziranom jednom stranom po ne baš slabašnom vjetru, nije situacija koju bi mnogi od sudionika htjeli iskušati još jednom.

Dio favorita gužva se uz pin i tu najbolji start imaju Ultra First i Marina Kaštela. Oni su izabrali tu poziciju unatoč mogućnosti da će Prvić stvoriti sjenu vjetru koja će ih nakon starta značajno usporiti. Drugi dio najbržih startao je bliže sredini linije i odlučuje se na širi obilazak Prvića s ciljem da zaobiđe jedrilice koje bi upale u zavjetrinu, ali ovog puta prva skupina ima sreće i u stalnom je pritisku koji u kombinaciji s favoriziranom stranom njihovo vodstvo ne dovodi u pitanje.

Flota ubacuje u višu brzinu dolaskom do kanala između Prvića i Zlarina gdje bura dodatno jača i nekolicini pratitelja u 1-2 gumenjaka pruža spektakularne prizore koji se ne mogu opisati riječima.

Raspršena flota ponovno se okuplja pored oznake za plićinu Sestrice, prve obavezne točke prolaska. Gužva je poprilična... neki jedre opasno blizu i kasnije priznaju da je nisu ni vidjeli na vrijeme zbog gužve i mraka i jedrilica ispred njih, odnosno gennakera koji su bili na lijevim uzdama i zaklanjali poglede kormilarima... neki je u takvim uvjetima ne uspijevaju obići iz prvog pokušaja pa se moraju vraćati... napetost sa starta jednostavno nije popuštala.

U ovoj zoni dolazi i do prvog povlačenja iz regate. Clockwork - Melges 40 ostaje bez pramčanog koša i dijela ograde zbog škotine koja je bila provučena ispod nje, te zbog sigurnosti posade donose odluku o povratku u Vodice.

Za to vrijeme ostali okreću na jug i kreću na otvoreno more.

Brzo jedrenje se nastavlja. Vjetar jača i na 25 čvorova. Jurnjava je grupna i nitko ne zaostaje, osim TP-a 52, Bare V kojoj puca škota glavnog jedra i koji se također mora povući iz regate.

Sat - dva prije njega to je napravio i Clubswan 36 - Bracing Breeze koji je to napravio jer su mu se isparala oba gennakera.

Vodstvo u regati za to vrijeme drže TP 52 - Scorpio i Ceccareli 54 - Molo Longo. Ove dvije jedrilice praktički jedre match race do Jabuke. Pariraju jedna drugu, 6-7 pojalabandi s ciljem stjecanja prednosti... i Jabuku prvi obilazi Molo Longo s minimalnom prednošću od par metara!

U blizini im je stalno Toto SPG, a iza njega je stalno najveća jedrilica regate - Shining Idrija.

Nakon obilaska Jabuke pred posadama bili su vrlo teški uvjeti orce u duljini od 40-50 milja. Uvjeti su to u kojima do izražaja dolaze duljine vodenih linja jedrilica i malene jurilice kojima je forte jedrenje niz vjetar pomalo posustaju i do Žirja više nisu ni blizu velikih.

Što se tiče vodećih, Toto SPG bira najzapadniji kurs, dok Scorpio i Molo Longo rade viru odmah nakon obilaska Jabuke i biraju desnu stranu regatnog polja. Matematički gledano izabrali su kraću rutu jedrenja i na taj način i dalje uspijevaju održavati prednost ispred mnogo duljeg Toto SPG-a.

Jedri se oštro i uvjete na moru najbolje predočava fotografija koju je u zoru snimio Matic Vrečko s Elana 450 - Karpo:

Foto: Matic Vrečko

Val od bure i prateći jaki refuli bili su kobni za jedan jarbol. Odmah nakon obilaska Jabuke, malo prije 8 sati u subotu ujutro, dolazi do loma jarbola na jedinoj jedrilici koja je stigla iz Crne Gore, Amonu imena Chita.

Dok se odvija ova drama prvi ulaze u cilj! Nakon 10 sati, 46 minuta i 13 sekundi, Scorpio Filipa Babića sa Šimom Fantelom kao taktičarem presijeca startnu liniju.

Posada čiji kormilar jedri za klub organizator Jabuke, u posljednjoj dionici povećava prednost koju je gradila tijekom jedrenja od Jabuke i pobjeđuje s pola sata prednosti u odnosu na Molo Longo koji je za 15 minuta brži od sestrinske jedrilice (istina, naknadno produžene) Toto SPG.

Umjerena bura puše što na otvorenom, što u zoni između Žirja i Vodica do ranog poslijepodneva.

Kako dan odmiče vjetar slabi na 7-8 čvorova i drugi dio flote jedri sve sporije, te posljednji stižu tek iza ponoći.

Sve u svemu bila je ovo jedna vrlo brza regata i ulazi u povijest ovog eventa kao jedna od atraktivnijih što po startu, što po uvjetima, a također i po rijetko viđenom dvoboju na vrhu.

Unatoč svim tim atraktivnim adutima, sigurno će u sjećanju svih sudionika u najduljem sjećanju ostati po gentlemanskom potezu jedriličara Žarka Jurage s jedrilice Dušica koji je nakon završetka regate prišao crnogorskoj posadi i rekao im da u ponedjeljak ujutro doplove u Zadar gdje će im pokloniti novu cijev za jarbol!

Kompletne rezultate regate možete pronaći na ovom linku, dok je malo niže i link na playback snimljen na cijeloj ruti.

Prikazani podaci snimljeni su u vremenskom intervalu od jedne minute, a čitateljima se ispričavam zbog podataka o brzini koji su u jednom dijelu regate pogrešno iskazani zbog određenih teškoća na početku regate.

A ako vas zanimaju vremena i redoslijed obilazaka same Jabuke, te podatke možete pronaći na ovom linku.

 

P L A Y B A C K

 

Back To Top