JK Split je 21. lipnja organizirao prvu, a 23. lipnja drugu etapu 71. Splitove regate krstaša koja se jedri na ruti Split - Jelsa na kojoj se okupilo tridesetak posada.

Kao što se vidi  iz ovih etapa, program  regate je bio uobičajen, a i uvjeti su donekle bili poput onih na koje smo naviknuli na dalmatinskim regatama u ovo doba godine. U to ulazi dan s bonacom i dan s raspojasanim maestralom.

Flota je bila bez nekih posebnih iznenađenja, osim što je ovo bila prva prava regata Melgesa 40 - Clockwork, pa je bilo zanimljivo vidjeti kako ga je posada svladala i kako se ponaša u odnosu na ostale jurilice, pogotovo u odnosu na Full Pelta, odnosno Mareusa 3.

Detaljno o ovoj  temi ispričao je vlasnik i kormilar Clockwork-a, Andrej Šooš Maceljski:

Prvi put smo zajedrili na Zlarinu i tad nismo imali ni J0 ni ništa slično i jedrili smo po onoj bonaci s flokom i glavnim jedrom, ali uspjeli smo prvi startati i pokrivati i čim se dignuo vjetar išli smo dobro.
Drugi dan, kako je zvalo 30 čvorova, a mi smo zajedrili samo jednom, rekli smo da ipak nećemo na more... ipak sam kupio broda da ga imamo godinama, a ne da ga slomimo prvi dan :)
Inače, brod je TOP. Sad smo na ovoj regati prvu etapu jedrili krmu protiv Full Pelta po bonaci. Jedrili smo tako do samog kraja. I onda su oni imali malo sreće... mi smo bili ispred njih pa smo zato išli oko Zečeva, a oni n isu imali što pa su išli ispod i pokupio ih je reful i prošli su nas. Da nije bio taj trenutak sreće ne bi nas nikad prošli.
Po "ultra nulama" su možda nešto sitno brži, ali zato smo mi u orcu brži po jakom vjetru, kao što nismo loši ni u krmu.
Jedino sam se bojao te bonace... jedan čvor, dva čvora...
Kupio sam taj J0 i za sad se pokazao dobar. Čim se pojavi čvor i pol vjetra odmah počne raditi. Iskreno, bio me strah da Melges ima široku krmu, pa će vuči more i bit će problem, ali na kraju je ispalo dobro.

A kako je regata izgledala... To su bili dani sa Saharskim pijeskom i bez vjetra. Najtopliji dani u Splitu u tom periodu, mislim da je bilo 39°C, vrhunac toplinskog vala.
Zbog takvih uvjeta su izvukli start u Splitska vrata, poput zadnjih par godina. Tako da je ruta od 33Nm ustvari značajno skraćena.
Start je bio u 13 sati i puhalo je između nula i čvor i pol. Ubrzo je počelo polako puniti i zavozili smo krmu po vjetru koji je puhao iz smjera maestrala.
Većinom je flota startala s drifterima, a kad je diglo na otprilike dva i pol do tri da možemo formirati gennakere onda smo se prebacili na njih. To nam je trebalo jer smo se trebali spuštati prema Jelsi.
Prva pojalabanda je bila negdje u visini "kabela" i tu smo se svi pratili. Tu smo dobro izletjeli mi, od šoto je bio Full Pelt... nekih dvjestotinjak metara ispod, a iza nas Bare V, Ruzina i Millenium. To je bila vodeća skupina s tim da je Millenium na startu imao neki problem, pa se nešto morao vratiti. Od ostalih bržih Magnum i Barba Branko su negdje zapeli...
Mi smo vidjeli da puni s desna, namjerno se nismo spuštali već smo vozili na brivu, a Full Pelt se nije dizao već je dosta pojano vozio. Stalno je vozio u slabijem vjetru, tako da smo mu mi onda došli ispred prove. I tako smo repiket na repiket vozili dalje... imali smo sigurno petnaestak pojalabandi. Malo oni u jačem vjetru, malo mi i tako smo išli do punte Zečeva, otoka ispred Jelse.
Mi smo tu stigli s razlikom od oko 300 - 400 metara u našu korist i onda  smo morali odlučiti da li idemo oko Zečeva ili između Zečeva i Hvara.
Obično kad ima manje vjetra onda je vani popunjeno, a unutra je rupa. Mi smo odlučili ići oko Zečeva, a  oni su čekali da mi više ne možemo pojalabandati i onda išli s unutrašnje strane jer im je to bila jedina šansa. I na kraju su dobili neki privatni reful, maksimalno su ispojali i ne da nisu usporili, nego su ubrzali i nadoknadili su tih 400 metara u deset minuta i ušli u cilj 50 metara ispred nas.
Subota je bila dan odmora, svatko se bavio svojim aktivnostima... balete, riba, vinarija... a zajedničku večeru smo imali u petak.
Start druge etape, u nedjelju, pomaknut je za jedan sat jer se čekao vjetar. Očekivao se dobar maestral koji je na kraju i došao s tim da je počeo puniti nešto kasnije. Najavili su ga za 9 sati, ali na startu je ponovno bila nula
Tu smo svi cokavali osim tri broda koja su startala uz RO, ali to su bili neki stariji i manji brodovi.
Mi smo ponovno prvi pokupili vjetar i već do Zečeva smo bili na čelu flote. Iza nas Pelt, Bare.
Tu smo bili na J0 a puhalo je 2, 3, 4 čvora, ali je u sljedećih desetak minuta diglo na 6 do 7, a to je već za flokove.
Kad je diglo za flok onda nas je Bare počeo stizati... ipak je dulja vodena linija... i negdje nakon desete ili dvanaeste vire Bare nas prolazi, a Pelt ostaje sve dalje iza nas.
I tako je ostalo sve do Vrata kad je počeo dizati maestral, a diglo ga je do 20 čvorova! Mi smo izmjerili 21, Čući je na Peltu izmjerio 23, a neki od iza što su stizali kažu da su mjerili i do 27.
Bare je u Vrata ušao desetak minuta prije nas, ono tri prsta laško i odmaglio ispred nas bar oko milju, ako ne i milju i pol, dok smo mi Peltu pobjegli oko tri milje.
E i onda smo krenuli stiskati Baru iako nije nikako htjelo da nam otvori više s boka. Vjetar je bio uglavnom iz 60-70° TWD. Mislim, nismo mi tu nešto pretjerano brži od njega. On vozi npr. 11.5, a mi 12.5.
Tek kod Čiova nas je malo zapojalo, došli smo na nekakav bok, tu smo i dalje bili s flokom i glavnim, ali svejedno smo hvatali 15-16 čvorova dok je Bare bio na 11.5.
Nismo ga uspjeli prestići, ali na Institutu smo bili već na nekih 500-600 metara, a u cilju smo mu se približili na 200 metara. Tu je vjetar pao, digli smo gennakere, ali nismo mogli bolje nego da budemo četiri minute iza Bare, a Pelt je nekih pola sata bio još iza nas.
Tako da moram reći da sam stvarno zadovoljan brodom. Bio me malo strah kakva će jedra biti, ali i to je ispalo u redu, jedino što oni na Novom Zelandu uopće ne koriste J0. Tako da sam to morao uzeti novo, jer kod nas je skoro svaki start po bonaci.

Andrej Šooš Maceljski, Clockwork

Foto: JK Split

Što se tiče učinka ostatka flote detaljne rezultate možete pronaći na ovom linku, dok jedino još treba naglasiti da je titulu najbrže jedrilice nakon zbrajanja vremena jedrenja iz obje etape bio glavni junak ovog članka, Melges 40 - Clockwork.

Naslovna foto: JK Split

 

Back To Top