Davnog 8. prosinca 2009. godine na popularnom internet okupljalištu jedriličara, forumskoj sekciji Nautica portala, korisnik kodnog imena Zdravko Dren u jednom postu sastavio je priručnik za jedriličare (prvenstveno na krstašima) kako da se pravilno pripreme za regatu i povećaju svoje šanse za osvajanje neke od nagrada.

Nakon objave ovog posta rasplamsala se diskusija koja je dosta dugo trajala, ali ovdje se nećemo baviti s tim. Korisnik Zdravko čak je i napisao i prigodni uvod u svoj priručnik u kojem je pokušao ući u stil razmišljanja mnogih vlasnika i korisnika krstaša, tako da se može reći da je riječ o jednoj zaokruženoj cjelini.

U svakom slučaju, ostavljam čitateljima da sami pročitaj taj dio na Nautica portalu, a ovdje ću prenijeti Zdravkove upute za koje vjerujem da će oni koji su otvorenog uma i spremni za učenje sigurno izvući korisne zaključke.

Naravno, treba uzeti u kontekst i vremenski okvir kad je ovo napisano, jer u to vrijeme odlazak na regate bio je jedan element društvenog života na kojem je bar jednom u sezoni trebao sudjelovati onaj koji "drži do sebe" i svog statusa. Jedrilice su se iznajmljivale u charterima samo za te potrebe, posade nisu bile dovoljno iskusne, pravila su se poznavala samo površno... 

  1. Pripremiti brod, najčešće rudimentarno, da ne potone bez nadzora

    1.1   Oprati ga od školjaka i trave i komplet
    1.2   Popraviti polomljeno i pokvareno
    1.3   Uvjeriti se da postoji jedrilje koje ima funkciju koju je zamislio arhitekt
  2. Prijaviti se na regatu, nakon sto se osigura pod točkom 1 i prisustvo dovoljnog broja posade

    2.1   Ako u posadu uzmeš nedovoljno pokretne ljude, slabovidne ili oštećenog sluha šanse za plasman su ti umanjene
    2.2   Uzeti, nabaviti, ukrasti AKTUELNU vremensku prognozu za područje regate
  3. Proučiti ulaznu listu i u svojoj grupi upamtit imena brodova ili kormilara, napamet

    3.1   Prouči tko u tvojoj grupi ima kakav brod i koliko posade
    3.2   Ne obaziri se na brodove iz drugih grupa
    3.3   Zapamti da ne jedriš protiv brodova iz drugih grupa
    3.4   Ne zanosi se nerealnim idejama
  4. Sastanak kormilara, obavezno prisustvovati i ako ne pamtimo uzeti olovku pa zapisati

    4.1   Uzeti svu relevantnu dokumentaciju za dotičnu regatu
    4.2   Podesiti svoj sat, ako ga se ima sa satom Regatnog Odbora (vremensku zonu i točno vrijeme)
    4.3   Ako sam ne znaš pročitati upute i pravila konzultiraj se s nekim na brodu ili dalje
    4.4   NAUČITI napamet gdje je START gdje je CILJ i kako izgledaju
    4.5   Naučiti sto vise podataka iz Uputa (koji kanal na VHF MARINE uređaju podesiti)
    4.6   Zapisi broj mobitela od nekog u RO ako ti crkne VHF da se možeš javiti RO
  5. Dolazak na brod s posadom najmanje 1h prije početka regate na moru

    5.1   Uvjeriti se da su svi stigli koji su trebali
    5.2   Uvjeriti se da nitko nije pijan, drogiran, groggy ili ozlijeđen
    5.3   Spremiti sve upute na dostupno i suho mjesto, tijekom regate ćeš sigurno nešto zaboraviti
    5.4   Svakome dati primjeren značaj i zadaću na brodu
    5.5   Doručkovati zdravo da nitko ne dobije proljev tijekom regate ili se predozira kao XY kolačićima (točan navod je u izvorniku, op.a.)
    5.6   Provjeriti funkcionira li sve iz točke 1. od strane zaduženih u posadi
    5.7   Skini SIDRO s pramca ako ga imaš, da ne ubiješ nekog slučajno, sidro i lanac spusti u more na mjestu gdje si vezan u marini. Veži kraj lanca konopcem za bitvu da ne moraš roniti po njega.
    5.8   Skini s broda (roštilj, pomoćnu pentu, gumenjak, gajbe s bocama, pasarelu, cvijeće, vaze, lonce i šerpe, perad i živad ako ima, razne čaklje, cerade, vesla, stare akumulatore) isprazni tank s vodom, ispumpaj kaljužu i uzmi vodu u bocama, NE! pivo, vino, rakiju ili neke lake droge.
    5.9   Uvjeri se da imaš goriva dovoljno da se vratiš s najudaljenije točke regate do marine
    5.9.1 Presloži spinaker i izvuci rogove da znaš gdje je L-D i vrh
    5.9.2   Isplovljavanje, najmanje 30 minuta prije planiranog starta odnosno kad se spusti kodeks čekanja uz zvučni signal.
    5.10   Na VHF MARINE izabranom kanalu koji je pisao u uputama slušati informacije RO jer sigurno ne znaš oznake slovima zastavama
    5.11   Prije nego se objavi početak procedure dignuti glavno jedro i utrimaj ga prema situaciji na moru
    5.12   Sve prethodne i slijedeće radnje obaviti samo ako su članovi posade upoznati s pozicijama štopera, konopaca, jedara i funkcijama istih
    5.13   Nakon signala za početak procedure podigni i prednje jedro (flok ili genou) ili razmotaj što već imaš naprijed okrenut pramcem u vjetar kao i kad si randu dizao
    5.14   UGASI MOTOR! prema uputama ili najmanje 4 minute prije starta, ali ga ugasi odmah pa si miran.
  6. Jedrenje

    6.1   Uvjeri se da vladaš brodom, da možeš stati i krenuti, obzirom na meteo
    6.2   Ako se pod 1. nisi uvjerio, spusti prednje jedro, upali motor pa spusti glavno jedro i vrati se u marinu
    6.3   Ako jesi po 1. super
  7. Start

    7.1   izaberi mjesto na liniji starta s najmanje gužve i pazi da 1 minutu prije starta ne budeš bliže od 1 dužine broda od startne linije i jedri polako i da NE SMETAŠ  nikome ali i da ne budeš daleko od startne linije pa da ne možeš startati 10 minuta nakon signala (to ti jako pogoršava šanse za plasman)
    7.2   NE SMETAJ nikome i nemoj nikoga udariti
    7.3   Pazi na vrijeme, 5 min, 3 min zadnja minuta na onom satu koji si provjerio i slušaj zvučne signale te VHF stanicu
    7.4   Ako si slučajno kurentom unesen u liniju i prestupio si, gledaj zastavu na brodu RO i slušaj zvučni signal, nakon toga RO će (ali ne mora) objaviti ime ili broj preko VHF koji mora biti upaljen i pojačan i SQUELCH smanjen da ne šumi, pa ako si to ti vrati se i okreni krug oko oznake starta (broda ili bove) pa opet startaj (imaš šanse za plasman)
  8. Regata

    8.1   Jedri u pravcu cilja najkraćom rutom koju možeš postići
    8.2   Vrlo je bitno da jedriš u pravcu cilja najkraćom rutom
    8.3   Nemoj pratiti druge brodove ako ne jedre u pravcu cilja
    8.4   Nemoj se trkati s brodovima koji nisu u tvojoj grupi
    8.5   Nemoj smetati brzim brodovima
    8.6   Ne taktiziraj nego jedri u pravcu cilja najkraćom rutom
    8.7   Izbjegavaj zone bez vjetra (prepoznaš ih kao polja sa skoro ravnom površinom mora) ili se nalaze u zavjetrini otoka odnosno obale
    8.8   Nemoj biti u zavjetrini nekog broda
    8.9   Izbjegavaj sudar koji će skriviti drugi brod, viči, upozoravaj pa se skloni, poslije protestiraj
    8.10   Nemoj se nasukati, prouči na pomorskoj karti kud se krećeš i upali dubinomjer
    8.11   Nemoj bacati dijelove opreme ili jedra u more pa to potezati za brodom
    8.12   Nemoj proparati jedra
    8.13   Nemoj slomiti jarbol ili tangun
    8.14   Najavi pojalabandu ili viradu da nekog ne pometeš s prove ili da ga lantina ne zvekne u glavu
    8.15   Sa zdravim i neozlijeđenim članovima posade šanse su ti puno veće
    8.15.1   Jedrenje, Štap
    8.15.2   Jedri prema oznaci koja je postavljena uz vjetar tako da sto brze dođes do nje
    8.15.3   Slušaj VHF jer RO objavi kurs prema oznaci i udaljenost do nje
    8.15.4   Jedri cik cak  kao i vodeći brodovi, prati njih odnosno stranu gdje ih najviše ide
    8.15.5   Prije dolaska na oznaku u vjetar (bova ili dvije bove tzv. offset) na 5 dužina broda postavi tangun i učvrsti ga pod 90 stupnjeva na jarbol konopcima za pritezanje s donje i gornje strane
    8.15.6   Izbjegavaj brod ispred sebe ili bovu, jer ako ih udariš bivaš diskvalificiran ili se moraš okretati pa gubiš plasman, bovu ne smiješ dotaknuti ni brodom ni dijelovima opreme (lantina, konopci)
    8.15.7   Da bi se okrenuo oko bove moraš laškati, otpustiti skotu prednjeg jedra
    8.15.8   Kad okreneš niz vjetar, otpusti škotu jedra i vang skroz, digni spinaker ravnomjerno i brzo do vrha, uvjeri se da je na vrhu, spusti ili zamotaj prednje jedro (flok, genou),  skini sve čvorove s krajeva braca spinakera da ne strada netko, jedri kao i drugi brodovi ispred tebe, tu treba vještine ali polako i pažljivo
    8.15.8.1   Ako imaš karamelu na spinakeru, spusti ga natrag, odmotaj pa digni ponovno, nemoj ga rasparati
    8.15.9   Dolazak na vrata (gate), spinaker počni skidati 10 dužina prije bove, tangun skini prije ili poslije, neka netko otpušta podizač spinakera kad je netko počeo potezati brac spinakera dolje, neka pušta konopac da ravnomjerno pada, pospremi spinaker kroz otvor prednje kabine u kabinu, NE U KOKPIT ili KROZ VRATA U SALON, to NE!!!!
    8.15.10   Pripremi prednje jedro za jedrenje (digni ili odmotaj), okreni oko bove lijevo ili desno i ponovi postupak od 8.15.2
    8.15.11   Drugi put kad se vratiš je cilj, kojeg moraš proći na liniji broda RO i bove od cilja!! Ne samo kroz vrata
    8.16   Ako ti netko padne u more vrati se po njega ali šanse su ti manje za plasman
    8.17   Gledaj na sat i uvjeri se da u svakom trenutku znaš gdje si i koliko ti treba do kraja regate
    8.18   Zaduži nekoga da ti prati oznake za navigaciju tijekom regate ali da taj zna čitati kartu
    8.19   Ako učini nevera, upali motor, spusti jedra i skloni se, hebeš pehar.
    8.20   Uvijek imaj upaljen motor prije nego sto spustiš jedra jer ako učiniš obrnuto a motor ti ne upali možeš se nasukati ili potopiti
    8.21   Obavještavaj RO VHF stanicom o svojim odlukama ili poziciji ako je tako rečeno u uputama
    8.22   Slušaj VHF tijekom regate da čuješ info o skraćenju, promjeni kursa ili poziv u pomoć
    8.23   Na kraju regate proći kroz cilj na mjestu i na način kako je napisano u uputama
  9. Pospremanje

    9.1. Pospremi jedra, posloži sve na brodu, popravi pokvareno da bude spreman za sljedeće jedrenje
  10. Fešta/Zabava

    10.1 Uživaj s posadom, pojedi, popij, pleši umjereno da možeš po pehar
    10.2 Svakako se pojavi preuzeti pehar

 

Identitet Zdravka Drena nikad se nije saznao...

 

Back To Top