Tvrtku Beneteau svi jedriličari poznaju kao proizvođača vrhunskih jedrilica koji u svojoj ponudi imaju udobne obiteljske krstaše i brze performance cruisere. Prije par godina ušli su u vlasničku strukturu slovenske tvrtke Seascape koja je bila svjetski poznata po proizvodnji malenih i brzih, izrazito sportski nastrojenih, morskih bolida optimiziranih za singlehanded i doublehanded jedrenje.
Nakon povezivanja ova dva brodogradilišta "Seascape" iz naziva spomenutih jedrilica iz Slovenije zamjenjuje se s "First", dodatkom koji ima linija sportskih inačica Beneteaua. Ovisno o tome da li se želi regatna verzija, iza oznake duljine modela dolazi SE - Seascape Edition, kao oznaka povezanosti s izvornom idejom. Konkretno, razlika između običnih i regatnih Firsteva je u aluminijskom i karbonskom jarbolu, odnosno u glavnom jedru koje može biti sa square topom ili bez njega.
Na ovaj način Beneteau odao je priznanje svojim novim partnerima i dao do znanja da njihova filozofija i stil nastavljaju živjeti i dalje.
Najnoviji produkt ove suradnje jedrilica je First 36. To je do sad najveći model koji izlazi iz slovenskih pogona, a s njim se nastavlja filozofija koja ujedinjuje brzo jedrenje, maksimalne performanse i neupitna sigurnost posade, iako u ponudi ne postoji SE varijanta već je u pitanju performance cruiser racer izvedba. O kakvom proizvodu je riječ najbolje govore dojmovi koje je stekao na testiranju naš iskusni jedriličar Emil Tomašević:
12. travnja u Barceloni sam imao neočekivano popodne u vrhunskom radnom uredu od 36 stopa. Zajedrio sam na First 36, drugom koji je izašao iz tvornice.
Jedrilica je s karbonskim jarbolom, puhalo je 25 čvorova pa smo imali jednu ruku krata i mali Code 0.
Jedrio sam s tvorničkim vozačem i mojim prijateljem s kojim sam nastupio na prošlogodišnjem SSC Challengeu, Titom Plevnikom i Damianom, šefom razvoja jedrilica u Beneteau. Uz spomenute uvjete, te veliki dugi val, oni su bili idealno društvo za pravi test!
Brod je pravi nabrijani Mini Cooper sa super preciznom masom od svega 4800 kg, tri kabine i potpunim interijerom.
Jedrili smo zaista brzo i jednostavno. Brod zaista ide brzo, bez ikakvih sila.
Niz vjetar smo jedrili brzinama preko 15 čvorova te smo vrlo često i lako glisirali. U bočnim kursevima je ekstremno brz i stabilan na kursu i stalno smo bili preko 10 čvorova.
Ukratko, ludnica od jedrenja i pravi gušt!
Unutrašnjost za ovakvu jedrilicu je neočekivano luksuzna. Prostora ima poput današnjih četrdesetica i brod ima sve što treba, odmjereno i precizno.
Mislim da je ovo pravi brod budućnosti, mali Class 40 s kvalitetnim interijerom.
Jedva čekam našeg #3 u Splitu u svibnju.
Jedrilicu je dizajnirao Sam Manuard, francuski dizajner novije generacije koji je prijatelj s osnivačima Seascapea, Andražom Mihelinom i Kristijanom Hajnšekom, još od vremena kad su njih dvojica jedrila na Mini TransAT regatama.
On je dizajnirao i sve njihove prethodne modele, a u međuvremenu postao je jedan od najcjenjenijih dizajnera u klasi Class 40 i trenutno u svojoj produkciji ima čak i nekoliko jedrilica tipa IMOCA 60. S obzirom da nije riječ o velikom projektnom studiju, model First 36 nastao je nakon dugog promišljanja i pažljivog planiranja i baziran je baš na iskustvima Class 40.
Masa od 4800 kg jedan je od glavnih aduta ove jedrilice. Do nje se stiglo posebnom izvedbom konstrukcije koju je potpisao talijanski konstruktor Giovanni Belgrano, dok je za postupak infuzije naputke složila ekipa iz Pure Design, Novozelandske tvrtke koja je u ovim poslovima angažirana na mnogim America's Cup, VOR i sličnim zahtjevnim projektima.
Najupečatljivija poveznica s četrdeseticama je jarbol koji je dosta pomaknut prema krmi i ujedno 3° nagnut prema natrag. Dojam o tome može se steći ako se spomene da je normalni nagib jarbola prema krmi oko 1.5°, dok je npr. na Farr 40 nagib 2°. Inače je takva konfiguracija uobičajena za vidjeti na novijim jedrilicama koje se mogu pronaći u francuskim marinama i takve jedrilice se tamo ne ističu, dok je kod nas to još u domeni avangarde.
Posljedica ovog dizajna je da je razlika između glavnog jedra i floka vrlo mala. Glavno jedro je površine 39m2, a flok ima čak 36m2. Usporedbe radi može se spomenuti First 40.7 kojem je prosječno glavno jedro površine od oko 46m2, a flok 38m2.
Također je zanimljiv podatak i da mu je toliki pomak jarbola prema krmi rezultirao udaljenošću vrha prove i vrha jarbola skoro pa jednakom onoj na prosječnoj jedrilici duljine 40 stopa. Inače vlasnici koji izaberu verziju s aluminijskim jarbolom koristit će usluge Z-Spara, dok će karbonski jarboli dolaziti iz Axxona.
Foto: Ana Šutej
Još dok je Seascape bio samostalni škver započeta je suradnja s North Sails, a suradnja se nastavila i po pitanju najnovijeg modela:
Za ovaj brod nismo radili regatna, već performance jedra. Riječ je jedrima koja su najbolji omjer brzine i kvalitete. Drugim riječima, jedra su izrazito trajna, nisu teška, još uvijek nisu rastezljiva, a i dalje se s njima može otići na regatu i uživati u jedrenju.
Osnovni projekt jedara radio je Sam Manuard, dizajner cijele jedrilice, a konkretni dizajn jedara radio je North Sails studio u Italiji, isti u kojem se radio i dizajn jedara za Clubswan 36.
Kao materijal koristi se sivi laminat koji u unutrašnjosti ima crne niti od dyneme.
Kako je ideja vodilja za ovu jedrilicu bio Class 40 onda smo u projektu jedara predvidjeli i odgovarajuće setove koji povećavaju performanse u različitim kutevima jedrenja. Tako su u ponudi i roll gennaker i inner jib, Code 0 od 58 m2 i genaker od 140 m2.
S obzirom na performance cruiser profil Firsta 36, kokpit je dosta optimiziran i s nestrpljenjem se očekuje izbor ove jedrilice od strane neke dvočlane regatne posade i nastup na regati u shorthanded sastavu.
Također treba spomenuti da ova jedrilica dolazi s dva kormila tako da je za očekivati da bi trebala svoj forte imati na navigacijskim i Open regatama.
Foto: Ana Šutej
Kako su prve jedrilice tek nedavno izašle iz tvornice ove godine produkcija neće biti velika. Spominje se da bi moglo biti napravljeno dvadesetak komada koji će biti distribuirani po cijelom svijetu, a prava serijska proizvodnja krenula bi od 2023. i očekuje se produkcija od tridesetak jedrilica godišnje.
Što se tiče Jadrana, za sad se zna da će trup #3 biti u Splitu, a šuška se i o #11 koji bi trebao biti vezan u jednoj od Kvarnerskih marina.
I za kraj treba spomenuti da je cijeli vanjski dizajn rezultat mašte Lorenza Argenta koji je među ostalim poznat po suradnji s Wally Yacht, a interijerskim rješenjima pohvalit se može slovenski studio Gigo Design. Tako da je First 36 unikatan i po vanjskom izgledu i interijerskim detaljima.
Naslovna foto: Ana Šutej