Prije godinu dana u Biogradu odjedrena prva regata klase Melges 24 u Hrvatskoj, a prošli vikend je odjedrena druga ovogodišnja regata za Kup nakon što je otvaranje sezone 2022. odjedreno u Dubrovniku.

Na regati koju je organizirao JK Briva zajedrilo je 14 posada od najavljenih 15. Petnaesta posada trebala je imati premijerni nastup, a riječ je o ekipi jedrilice Razjareni, registrirana pod JK Split. Jedrilica je stigla u Biograd, ali nažalost nije niti skinuta s trajlera jer je jedan član posade morao ostati doma zbog Kovida.

Ostali nisu imali takvih problema, pa su od četvrtka i petka uživali u gostoprimstvu Biograjaca.

Program regate bio je standardan za dvodnevne regate. Dolazak jedrilica, njihovo bacanje u more, podizanje jarbola i trimanje, zajednički trening u petak, vaganje, roštilj party nakon vaganja i pripreme za dva službena natjecateljska dana.

Vremenska prognoza je najavljivala brzu i atraktivnu regatu za oba dana. Donekle je bila u pravu u subotu kad je puhalo jugo. Puhalo je od ranog jutra i kako se približavalo vrijeme isplovljavanje vjetar je postupno jačao, a svoj vrhunac imao je tijekom drugog plova. Do kraja tog plova bio je stabilan po snazi, ali nakon idućeg startnog signala postupno je slabio.

Za nedjelju je prognoza također bila vjetrovita, ali ovog puta iz smjera bure. Međutim, ponovno dolazi do pogreške prognostičkog modela pa cijelu nedjeljno jutro prolazi u iščekivanju bilo kakvog vjetra sve dok nije počela probijati tramontana koja je na kraju donijela i sunce i u jednom trenutku najjači vjetar po kojem se jedrilo tog vikenda u Biogradu. Vjerujem da ne treba posebno isticati da su se po ovako dobrim uvjetima uspješno odjedrila tri plova. Da budem precizniji, samo u četvrtom plovu RO je bio primoran signalizirati promjenu kursa u drugoj orci kad je vjetar otišao u lijevo, ali taj novi smjer ostao je takav do kraja nedjeljnih jedrenja.

Što se tiče taktike ovo je vjerojatno bila jedna od težih regata koje je do sada jedrila ova klasa, subota pogotovo.

Regatno polje je tada bilo postavljeno južno od Biogradske rive. Južni dio Pašmanskog kanala u tom dijelu je sasvim dovoljne širine i za regate mnogo većih jedrilica, pogotovo kad je u pitanju jugo. Međutim, konfiguracija terena i posljedično dvije različite zone po pitanju valovitosti, odnosno utjecaj vrlo jakog kurenta, stvarali su dosta glavobolje jedriličarima zaduženim za izbor prave strane regatnog polja. Ako se htjelo jedriti po manjem valu trebalo je ići bliže Pašmanu, ali jači kurenat bio je s druge strane, međutim u koliziji s jugom stvarao je oštriji i visočiji val, a samim tim i jedrilice su više "skakale" u orcu.

Posljedica ovih kalkulacija bila je da se vrlo teško moglo prognozirati tko će biti u vrhu u pojedinoj orci, a pogotovo krmi. Tako da se još jednom potvrdilo pravilo da je kod klase koja jedri krmu s genakerom ta faza jedrenja najpresudnija za finalni raspored.

Prvi dan regate u Biogradu bit će zapamćen i po relativno velikom broju izlijetanja na startu, što se u rezultatima može vidjeti pod oznakom UFD. Naime, RO je sve starteve organizirao sa Uniform zastavom. Za one koji nisu upoznati s njenim značenjem i posljedicama djelovanja kad je ona istaknuta, treba reći da je ona u stvari blaža verzija crne zastave. U stvari njih dvije imaju jednako značenje u predstartnoj proceduri u dijelu koji kaže da niti jedna jedrilica u posljednjoj minuti pred start ne smije biti unutar trokuta određenog sa startnom linijom i oznakom orce. Ako se jedrilica u posljednjoj minuti nađe u toj zoni automatski se isključuje iz tog jedrenja. Naravno, u ovo ulazi i preuranjeni start. A razlika između Uniform i "Black flaga" je u tome što u slučaju ponavljanja starta jedrilice isključene zbog preuranjenog starta kad je podignuta zastava "U" ponovno mogu pristupiti predstartnoj proceduri, a u slučaju prijestupa kad je podignuta crna zastava ne dobivaju novu šansu sve do idućeg plova.

U subotu su četiri jedrilice "skinute" s UFD-om. U prvom i trećem plovu po jedna, a u drugom dvije.

Prvi (ne)sretni dobitnici bili su momci i djevojčica s Universitas Nova-e. S obzirom na kvalitetu sudionika i svoje ambicije nisu smjeli sebi dopustiti ovakav početak. Istina, u nastavku dana su se donekle iskupili, ali značajno su sebi povećali pritisak po pitanju budućih rezultata i smanjili svoje izglede za penjanje na postolje.

Ovaj plov ostat će trajno zapisan i u memoarima jedrilice Cezibordo jer im je stotinjak metara nakon starta, nakon prve vire, popustila ogradica i cijela posada osim kormilarke završila je u moru. Naravno, brzo se vraćaju na svoju jedrilicu, skupljaju spužve po moru i moraju odustati da bi popravili štetu i mogli normalno nastaviti s regatom.

U drugom plovu ova ekipa pokazuje da je dovoljno koncentrirana na jedrenje i da im taj nesretni slučaj nije pomaknuo fokus, te u iduća dva plova ulaze u cilj kao trećeplasirani, te na kraju dana imaju jednak broj bodova kao i Universitas Nova koja je prvo završila kao 5., pa potom odnosi pobjedu. Ta pobjeda u trećem plovu pokvarila je namjeru posadi Panjića da se s idealnim rezultatom vrate u Marinu Šangulin, ali bar se mogu utješiti da su pobjedu izgubili za samo nekoliko metara.

Posade koje su u drugom plovu dobile UFD bile su Amor Wave i Palmina. Inače, Amor Wave-u ovo je bio premijerni nastup, ali unatoč ovom UFD-u mogu biti zadovoljni cijelom regatom s obzirom da su stalno bili u sredini flote, a u posljednjem plovu u cilj čak ulaze i kao četvrti, a i finalni plasman u regati im je u prvih deset.

Zadovoljni sa subotom bili su i momci s Point One-a. Istina, počeli su s izvrsnim drugim mjestom, a u nastavku dana su padali u plasmanu za po dva mjesta, međutim kad se uzmu u obzir oscilacije i problemi direktne im konkurencije, može se zaključiti da su uspjeli održati vrlo visok bodovni prosjek.

Također su se s osmjehom na licu u marinu vratili i momci s Matarana 24. Oni su se kao tim predstavili već u Dubrovniku, ali tada su jedrili na Strilici, a ovog puta na svojoj jedrilici. S novom jedrilicom u cilj ulaze kao 3., 8., pa 5. a posebnu draž ovako dobrom danu dalo im je i to što su im to bila i doslovno prva jedrenja. 

A posljednji UFD subote, ujedno i cijele regate, osvojila je ekipa s Yikes-a. Do tada su bili bodovno izjednačeni s Mataranom i Tutta Forzom, ali bar su dobili šansu prvi se vratiti na suho.

Nažalost, na kraju dana na jedrilici Point One, kormilar Karlo Kuret, doživljava nezgodan pad na rame i nakon odlaska u Biogradsku bolnicu i obavljenog snimanja saznaje da mu je pukla ključna kost. Za njega jedrenje u nedjelju ne dolazi u obzir i posada se do jutra mora snaći naći dogovarajuću zamjenu!


U noći između subote i nedjelje očekivala se kiša  nakon koje je trebala nastupiti promjena s juga na buru. Do promjene je stvarno i došlo, ali tek u zoru. Kiša je bila obilna i taj oblak je nastavio prema jugu, ali za njim se nastavila valjati oblačna masa koja je zatvorila cijeli obzor. Nisu postojali nikakvi uvjeti niti za isplovljavanje i čekanje nastavka jedrenja na regatnom polju, ali srećom kiša nije više padala.

Tek iza podne počelo se osjećati pomicanje najnižeg sloja atmosfere i dolazak vjetra iz pravca sjever - sjeverozapad. RO nije dvojio niti sekunde i odmah poziva flotu na more u sjevernu zonu koja je bila smještena točno ispred ulaza u marine.

S dolaskom tramontane naoblaka se kida, dolazi sunce i transformacija vremenskih prilika bila je apsolutno na strani jedriličara.

Regatno polje postavljeno je na smjer od oko 310°, duljina orce bila je ako i u subotu oko 1.2NM i moglo se krenuti s jedrenjem. Ni u ovom, a ni u ostalim jedrenjima nije više bilo izlijetanja prije startnog signala, a jedini problem imala je Palmina koja je imala problema sa spuštanjem genakera u prvoj krmi drugog nedjeljnog plova.

Regatno polje bilo je manje zahtjevno po pitanju taktike i flota je ravnomjerno jedrila i na lijevoj i na desnoj strani. Istina, prve jedrilice odmah nakon okreta offseta odmah bi nastavile jedriti s genakerom na lijevim uzdama i to je na jedan način bila šablona ove pozicije.

Po pitanju rezultata, Panjić više nije dominirao kao dan ranije. Prvi plov ulazi kao četvrti, iza Cro-a-saila, Universitas Nove i Matarana. Ova pobjeda posadi JK Opatija bio je najbolji rezultat na ovom regati. U iduća dva plova završavaju kao 4. i 5., a u konačnom skoru im je ta pobjeda donijela prednost koja im je osigurala srebro.

Ekipa koja je u konačnom skoru imala jednak broj bodova kao i Cro-a-sail i osvojila broncu, bila je posada Ceziborda. Nakon dva 3. mjesta u subotu, na popis dodaju 5., 3. i 2. mjesto. Total od 16 bodova im je jednak kao i Cro-a-sailu, ali eto, ta pobjeda u četvrtom plovu prevagnula je na stranu Opatijaca.

U idućem plovu Panjić ponovno pokazuje da je najbolji poznavatelj lokalnih uvjeta na moru. To mu je ujedno i posljednja pobjeda na regati, te s obzirom na izvrsne rezultate u svim prethodnim jedrenjima opušteno ulazi u posljednji. U njemu završavaju kao 7. i taj plasman odbacuju kao najlošiji rezultat.

A posljednji plov, šesti ukupno, po tramontani koja je pomalo krenula sa slabljenjem, od početka pa do kraja na čelu flote je Mataran 24.

Tijekom cijelog plova jedrili su bok uz bok s Tutta Forzom, lanjskim prvacima Hrvatske. Nadmudrivanje je trajalo od početka do kraja ovog plova, ali kako to uvijek biva, treći iskoristi priliku. Ovog puta treći nije uspio proći obje jedrilice, već samo Tutta Forzu. Između njih se ubacio Cezibordo kojem je to ujedno i najbolji rezultat regate u Biogradu.

Analizom rezultata može se primijetiti da je najviše turbulencija u prosjecima svih posada bilo baš u posljednjem plovu. Neki su taj kiks mogli odbaciti, dok je neke taj uspjeh pomaknuo za mjesto ili dva prema gore. U svakom slučaju, rezultatski jedna od najneizvjesnjih regata klase Melges 24 do sada!

A što se tiče Point One-a, Karla Kureta je za argolom zamijenio Zvonko Jelačić. Zvonku je na Melgesu 24 jedrio lani u Dubrovniku kao član posade Yikesa. Brzom usporedbom rezultata od subote i nedjelje može se zaključiti da je Zvonkom izbor bio vrlo dobra odluka, jer je prosjek nedjeljnih rezultata s njim za kormilom bio 6. mjesto, dok je Karlov prosjek bilo 4. mjesto.

Iduća regata za CRO Melges 24 Cup je 19. i 20. ožujka, a u Ičićiima će je organizirati JK Croatia, za koju jedri posada na Blue Label.

 

Back To Top