Nedjelja 28. rujna pružila je definitivno najteže, a ujedno i najatraktivnije, uvjete jedrenja na ovogodišnjem ciklusu regata tradicionalnih brodova. Start i cilj regate bio je u Murteru, pokretaču pokreta koji je kod mnogih pobudio osjećaj za tradiciju i želju za ovladavanjem vještinama njihovih predaka.
Tradicionalno posljednja regata u sezoni ove godine zbog vremenske prognoze koja je najavila zahtjevne uvjete za jedrenje nije uspjela ponoviti rekordan broj prijava, ali svejedno je broj od 77 gajeta, kaića, leuta, Kvarnerskih barki, batane iz Fažane, te arsenalki iz Bara više nego atraktivan i respektabilan!
Iz nabrojanog vidi se kakav status ima ova regata, a na ruku joj ide i to što se organizira nakon ljeta, pa mnogi koji su angažirani u raznim turističkim djelatnostima tijekom sezone napokon mogu izdvojiti vrijeme za uživanje u ovoj lijepoj aktivnosti.
Vremenska prognoza koja je najavljivala vremenske uvjete za nedjelju kontinuirano se pratila dva tjedna. Razlog pojačanom oprezu prethodna je godina kad se regata nije održala zbog vrlo jake bure i lošeg vremena, pa se rekordan broj od 88 brodica nije mogao vidjeti na moru, a posade su snage odmjeravale na kopnu na natjecanju potezanja konopca.
Sličan scenario bio je izgledan i za ovu godinu i organizatori su se pripremili i za takvu varijantu promjene programa održavanja, ali bura ipak nije dosegnula ekstremnu snagu i uvjeti su bili zahtjevni, ali ne i nemogući za jedrenje.
Tijekom jutra i prije starta vjetra je bilo između 10 i 15 čvorova, naravno ovisno o mjestu gdje se mjerilo. Ovo je važno napomenuti, jer je ruta regate imala nekoliko točaka u kojima je vjetar bio i jači i slabiji, ovisno o konfiguraciji terena na tom mjestu.
Na tim pozicijama trebalo je upotrijebiti svoje iskustvo i pravilno procijeniti način jedrenja, ali ono što je organizatorima bilo najvažnije je to da nije najavljeno značajnije "friškanje" (jačanje) bure tijekom poslijepodneva i da su mogli krenuti s pripremama za start.

Start u Murteru, zbog ogromnog broja prijavljenih brodova, kombinacija je vezivanja krmi na rivu i na vrlo dugu lancanu (debeli konop koji je u ovom slučaju bio rastegnut između kopna i jednog ribarskog broda). Naravno, sidra su obavezno bila u moru, a mala dubina Murterske luke naglašava važnost dobro postavljenog sidra i brzine njegovog izvlačenja, odnosno povlačenja po sidrenom konopcu. Naime, zbog male dubine sidreni konopci su pod vrlo malim kutovima i dovoljno eksplozivan član posade čiji je zadatak povlačenje po ovom konopcu, može svojoj posadi osigurati vrlo važnih metar ili dva prednosti prema susjedima i na taj način osvojiti jedrenje u čistom vjetru i više prostora za kasnije manevre.
Startna linija u obliku polumjeseca dala je privid prednosti brodova koji su izabrali lijevu stranu za start. Međutim, smjer vjetra bio je takav da oni iako su bili bliže izlazu iz luke nisu imali toliko dobar kut jedrenja u odnosu na brodove koji su startali s desne strane i koji su bili udaljeniji od izlaza iz luke. Naravno, obje skupine imale su pred sobom nekoliko viri da bi izašle u kanal, a o iskustvu i vještini onih s lijeve strane ovisilo je da li će im prve dvije vire biti dovoljno brze da se dovedu u istu liniju s onima s desne strane.
Ovdje treba dodati i da je desna strane bila pokrivena marinom Hraminom i jarbolima jedrilica u njoj, dok je društvo s lijeve strane bilo izloženo jačim refulima koji su dolazili iz ulaza u luku.

Par refula koji su na startu preskočili marinu i stigli na startnu liniju rezultirali su s nekoliko zapletanja i kasnih starteva uključenih. Među njima bili su i neki od favorita kojima je cijeli prvi dio sezone u stvari priprema za ovo veliko finale, što je donijelo određenu dozu razočaranja među njima, ali i upozorenje za neku od idućih regata da nije jedino važno izabrati poziciju s boljim kutem za jedrenje, već treba obratiti pažnju i na vještine i mogućnosti susjeda na lancani.
Prvi taktički važan dio regate uslijedio je nakon prolaska ulaza u Hraminu i biranja trenutka kad će se prebacivati na lijeve uzde. Osim problematike prave procjene posade su se našle i u problemu kontinuirano jake bure od koje ih više nije štitila marina, već je bila i dodatno tunelirana kroz sam ulaz/izlaz iz luke.
Na ovom mjestu vjetar je izrazito jači i refuli idu preko 15 čvorova, pa kao posljedica dolazi do prevrtanja dva broda, jednog nasukavanja, pucanja kormila... kao i odustajanja onih koji su procijenili da su im jedra prevelika za takve uvjete.
Nakon izlaska iz kanala flota jedri desno prema otočiću Sustipancu.
Ovdje je jedrenje brzo i relativno jednostavno jer je kut bio u laškoj orci. Oni koji su laganiji odjedrili su ovu dionicu brže, ali u svakom slučaju brzine su bile respektabilne, a slika koja je stvorena bila je stvarno impresivna.

Obilazak Sustipanca nova je zona u kojoj su se testirale taktičke odluke jer otočić zbog svoje siluete i šume na njemu stvara ozbiljnu sjenu vjetra onima koji prolaze vrlo blizu njega. Zato većina kormilara bira obilazak u širokom luku, ali i to je trebalo dobro procijeniti jer je zbog nedalekog kopna ovaj dio regatnog polja bio u najslabijem vjetru. U ovoj zoni bura nije prelazila desetak čvorova i trebalo je biti strpljiv i ne pokleknuti pod psihičkim pritiskom potjere koja je pristizala mnogo većim brzinama nego što su ih imali oni koji su jedrili ispred nje.
Nakon obilaska slijedi najduža dionica. Od Sustipanca jedrilo se prema oznaci usamljene opasnosti s istočne strane otočića Arta mala.
Jedrenje u ovoj zoni ponovno je jedino test sirove brzine, ovog puta u krmenom kursu.
Obilazak Arte bio je jedino tehnički zahtjevan, odnosno da se pojalabanda napravi što brže i bez štrorcavanja. Ponovno se jedri laška orca, ovog puta do ulaza u Murtersku luku i potom čista krma do cilja na rivi.
Od starta pa do cilja regatu je kontrolirala gajeta Mare sa Zoranom Jučićem za kormilom i praktički bez greške stigla do vjerojatno jedne od najdražih pobjeda ove posade na cijelom touru.

Što se tiče kompletnih rezultata ove regate, možete ih pronaći na ovom linku.
U dogovoru s organizatorom ove godine je pripremljeno i 20 trackera koji su trebali biti podijeljeni na favorite i one koji su bili redoviti na svim regatama ove sezone, ali nažalost četiri ekipe su isplovile bez trackera, a među njima i pobjednička.
Snimku s regatnog polja možete pronaći na donjem linku:
Ako playback želite pregledati na svojim mobitelima podsjećam na sljedeću proceduru:
Preporučeno je korištenje Google Chrome internet preglednika za PC i Android uređaje, a na Apple uređajima možete koristiti Safari uz uključenu opciju "Settings -> Safari -> Request Desktop Site", a kod Google Chrome-a također je poželjno uključiti opciju "Settings -> Request Desktop Site".




