Po završetku fenomenalnog četvrtog dana Round Robina na Prada Cupu, začinjenog promjenama u vodstvu izmeu Ineos tima UK i Luna Rossa Prada Pirelli, Ben Ainslie opisao je problem na svojoj jedrilici: hidraulička ruka cunninghama na Brittaniji nije bila ispravna za vrijeme cijelog plova. Za vrijeme predstartne procedure Ineos Team UK trebao ga je postaviti i zaboraviti na njega. Ainslie je u intervjuu nakon regate istaknuo da je njegovom timu „nedostajala jedna od ključnih postavki za dobivanje snage“.
Ken Read, predsjednik North Sailsa razumio je što se dogodilo i s čim se Ineos Team UK mučio. Kod ovih visokotehnoloških foilera, mogućnosti prilagođavanja oblika glavnog jedra ovisne su o cunnighamu kao nikada do sada. To je trenutno vitalni faktor za performanse klase AC75, a Read je iskoristio ovu priliku da objasni Ainsliev komentar s obzirom da je povezan s North Sails Helix Structured Luff tehnologijom.
„Za većinu jedriličara cunningham je maleni konopčić na prednjem porubu glavnog jedra (luff), pričvršćenom malo iznad okova (tack). Povuče se prema dolje, izravna se prednji porub glavnog jedra i tada ste u modu jedrenja orce. Popustite ga i spremni ste za jedrenje niz vjetar. Nabori/bez nabora – nije neki pretjerani utjecaj na brzinu.“
Ali to nije slučaj na 36. America's Cupu gdje se koriste nove generacije AC75 foiling jednotrupaca, na njima maleni cunningham odradi golemi posao.
U ovom slučaju zahtijeva se korištenje ozbiljne snage, ili dubine jedra, da bi se masa od 6.5 tona AC75 jedrilice podignula iznad mora. Inicijalno, AC75 zahtijeva iznimnu dubinu glavnog jedra da se generira dovoljno snage za „uzlijetanje“. S druge strane, čim jedrilica krene s foilanjem, ta dubina počinje stvarati otpor i javlja se potreba za isplićivanjem glavnog jedra. Zatim kako jedrilica ubrzava , jarbol se mora zakriviti i značajan udio u krivljenju dolazi od utjecaja cunnighama.
Kako jedra postaju sve plića brzina jedrilice raste geometrijskom progresijom.
Potom se okrene bova i krene s jedrenjem niz vjetar i tada želite vratiti nešto od one početne snage, cunningham se popušta. I tako stalno u krug.
U samo nekoliko sekundi AC75 doživljava tranziciju iz sporog deplasmanskog jedrenja po desetak čvorova prividnog vjetra u brzo foilanje koje dostiže s 50 čvorova prividnog vjetra. Kroz regatu, posade kontinuirano prilagođavaju jedrilje ovisno o jačanju i slabljenju prividnog vjetra.
Na klasičnim jedrilicama to bi zahtijevalo promjenu veličine glavnog jedra na način da se jedro krati i ponovno podigne. Na AC 75 ove promjene su rapidne. Tako brze promjene postižu se ekstremnim tenzijama na cunninghamu i njegovim popuštanjem, odnosno tenzijama prednjeg poruba glavnog jedra.

Foto: COR 36 / Studio Borlenghi

„Maleni konopčić“ tako je postao visoko tehnološki proizvod, iznimno snažna komponenta North Sails Helix tehnologije strukturiranja prednjeg poruba glavnog jedra. Doslovno, vodeći rub jedrarske tehnologije.
North Sails je inicijalno razvio Helix strukturu prednjeg poruba za jedra namijenjena jedrenju niz vjetar da se s istim jedrom omogući jedrenje po širem rasponu vjetrova, a da pri tom mogu biti i djelomično zarolana. Međutim, AC75 jedrilice Ineos Team UK, Luna Rossa Prada Pirelli i Emirates Team New Zealand zahtijevale su mnogo veći nivo integracije Helix tehnologije.
Ken Read je izjavio da je inovativni filozofija Helix dizajna zauvijek promijenila konstrukciju jedara i načina njihovog trimanja. „Cunningham je postao papučica gasa koja mijenja plan jedrilja u skladu sa svim potrebama kompliciranih regatnih jedrilica.“
Tradicionalno, krivulja jarbola primarno se kontrolira stražnjom oputom - od običnog krmenog štraja do složenih konfiguracija s različitim vrstama pataraca. Cunningham se u tim situacijama koristi za fino trimanje. Međutim, sad je cunningham postao sredstvo s kojim se sad može kontrolirati sve, jednako kao i složenost cijelog sustava što je idealno kako za jedrilice namijenjene obiteljskom krstarenju, tako i posadama s malobrojnim posadama, a s druge strane povećava se brzina odziva što je ključan element za brze jedrilice.
Integracija u 3Di jedro, Helix struktura prednjeg poruba zahtijeva visoko tehnološki sustav karbonskih traka koje su robotski ugrađene u strukturu koja se potom dalje obrađuje na trodimenzionalnom kalupu. U kompletnom preokretu od tradicionalnog načina izrade jedara, Helix tehnologija lijepljenja pojedinih slojeva unutar 3Di jedra kreira novi pristup trimanja jedara u širokom spektru različitih formi. Helix koncept trenutno je ekskluzivno dostupan samo u jedrima koja proizvodi North Sails, kako za regatne, tako i za obiteljske krstaše, za jedra namijenjana jedrenju u vjetar i niz vjetar.
Ken Read predviđa da će svaka jedrilica, od obitljeskog krstaša do offshore višetrupca, u budućnosti imati intergrirano nešto od Helix tehnologije. „To znači da će jedriliačri imati mogućnost trimanja jedara na načine koji do sada nisu bili mogući. Trebat će naučiti neke nove trikove s ovim značajkama u jedrima, ali efikasnog jedara će se dramatično promijeniti. Smanjit će se i broj jedara koja trebate imati, a nećete niti trebati imati foileove da dobijete prednost!“
Zahvaljujući razvoju poput onoga na AC75 jedrilici Bena Ainsliea, svi jedriličari uživat će u manje složenim, ali moćnijim jedrima napravljenim tehnologijama koje stižu direktno s America's Cupa.

Naslovna foto: COR 36 / Studio Borlenghi