Za prve ozbiljne korake na moru važno je izabrati prave vremenske uvjete i ljude s kojima ćete jedriti. Stari mornari kažu da istinskog prijatelja prepoznajete tek na brodu. Vremenske uvjete ne možemo uvijek birati, ali u stabilnijim razdobljima godine bit će puno pogodnih dana za izlazak na more.

Što se društva na brodu tiče, savjetujemo vam da izaberete mjesto u nekoj profesionalnoj školi jedrenja. Tamo ćete u posadi sresti ljude koji su kao i vi spremni provesti nekoliko sati dnevno pod jedrima bez kupanja i sunčanja, a poučavat će vas profesionalci koji su prejedrili mnoge milje te mogu objasniti što se s jedrilicom i jedrima događa. Nakon nekoliko tečajeva bit ćete dovoljno spremni da se samostalno otisnete na more, a pouzdajući se u sigurnost koju ste stekli i posada će biti opuštena pa na brodu koji ste na tjedan-dva iznajmili neće vladati napetost i nervoza. Godišnji odmor iskoristit ćete kako ste i planirali, u ugodnim đitama od uvale do uvale, a na kraju ćete jedrilicu uredno vratiti u polaznu marinu. Ako ste pak sportski nastrojeni, kad steknete malo više iskustva, možete se ogledati i u nekoj od regata krstaša, isprva kao član posade, a poslije možda i kao kormilar.

⇑ Prije podizanja glavnoga jedra, koje u pravilu prvo podižemo i posljednje spuštamo, potrebno je brod postaviti pramcem pravo u vjetar da jedro ne bi zapelo za križeve jarbola ili pataracina

 

Pripreme za isplovljenje

To je svijetla budućnost, a sada imamo samo želju za jedrenjem. Nakon nekoliko “teoretskih nastavaka”, dočekali smo pravi proljetni maestral i spremamo se za isplovljavanje po vjetru od 4-5 čvorova koji će tijekom dana narasti do idealnih petnaestak.
Prvo moramo brod pripremiti za jedrenje, a da ne bismo što zaboravili napravit ćemo listu potrebnih poslova pripreme. Kad na krstašu zatvorimo sve ventile, osim onih bitnih za hlađenje motora, provjerimo sve prozore i palubne otvore, krećemo na palubne radove.

  • Skinut ćemo zaštitnu navlaku glavnog jedra, odnosno ako jedro još nije postavljeno, navući ćemo ga kroz žlijeb (grativ) na bumu.
  • Uvući ćemo klizače jedra u žlijeb jarbola, postaviti osigurač da klizači ne ispadaju te zakačiti podigač jedra.
  • Od letnih jedara, bez obzira na manju snagu vjetra, pripremit ćemo flok 2, koji je od nešto debljeg materijala i ima manju površinu što će nam olakšati prve vježbe letanja i kruženja. Prednji dio floka pričvrstit ćemo na vrhu pramca škopcem (gambetom), a kuke karabinke ćemo po redoslijedu odozdo nagore nanizati na sajlu prednjeg leta. Za vrh letnog jedra pričvrstit ćemo podigač, a za kraj privezati škotine - i genova je spremna za dizanje.
  • Na kraju ćemo provjeriti jesu li škotine pravilno provučene kroz koloturnike na klizačima, imaju li vitla spremne ručice, je li škota glavnog jedra spremna za popuštanje pri podizanju jedra i je li priteg buma (vang) opušten.

Prije samog isplovljenja provjerite jesu li kratovi glavnog jedra ispravno provučeni i spremni za upotrebu te jesu li sve letvice glavnog jedra na broju. Time smo završili osnovnu pripremu manjeg školskog krstaša i spremni smo za jedrenje.

 

Oprezno s vitlima

U važnije dijelove opreme na jedrilici većoj od 20 stopa pripadaju palubna vitla - vinčevi, pomoću kojih pritežemo škote i podigače prije i za vrijeme jedrenja. Pritom se, naravno, javljaju velike sile i u svakom trenutku treba voditi računa kako se vitla koriste, jer u protivnom može doći i do težih ozljeda, a nepravilno namotan konop može i blokirati škotu koju će se u odsutnom trenutku možda morati kidati da se spasi brod.
Zbog svega toga, vitlima valja rukovati oprezno i koncentrirano dok se ne stekne potrebna rutina. Rad s vitlima jedna je od osnovnih zadaća posade.

  • Prije no što se konop nađe pod silom, napravite jedan ili dva kruga oko vitla i to u smjeru kazaljke na satu.
  • Nategnite konop dok se na njemu i vitlu zbog pritegnutosti ne pojavi sila.
  • Napravite zatim oko vitla jedan ili dva dodatna kruga, ovisno o opterećenju, i jednom rukom ubacite ručicu vitla.
  • Jednom rukom okrećite ručicu, a drugom dobro povlačite konop. Ako jedrimo na većim brodovima, a to znači da su i sile veće, možda će biti potrebno da jedan član posade vrti ručicu, a drugi povlači konop - škotinu.
  • Nastavite neprestano okretati vitlo dok sasvim ne podignete jedro ili nategnete škotinu letnog jedra. Budite jako oprezni i pazite da vam se kako prsti, tako ni odjeća, remen i slično ne nađu između konopa i vitla!
  • Na kraju, kada privežete konop koji ste natezali, izvadite ručicu iz vitla i spremite je na uobičajeno mjesto. U protivnom, prijeti opasnost da neki od konopa zapne i zaplete se za ručicu, da ona padne u more ili da se netko na njoj ozlijedi.