Jedriličarski klub Val iz Šibenika je već dvije godine poznat kao domaćin Svjetskog prvenstva klase IOM koje će se jedriti u Rogoznici, ali Kovid situacija koja je srećom iza nas, dovela je do raznoraznih peripetija po pitanju organizacije samog prvenstva i pripremnih regata za koje je uobičajeno da se organiziraju pola godine do godinu ranije.
Originalni termin za SP bio je u proljeće 2021. ali od strane IOMICA-e, krovne organizacije klase na globalnoj razini, termin je prebačen na jesen 2022. U skladu s tim "pre worlds" regata organizirana je u svibnju ove godine i to između petka 13. i nedjelje 15.
Od izvornog termina regate klase IOM u Rogoznici, a to je siječanj, odmaknulo se zato da bi se svim zainteresiranim jedriličarima iz inozemstva pružila mogućnost dolaska na regatu u terminu kad je moguće rezervirati jeftinije letove. Rezultat je bio da su na regatu stigli i jedriličari iz Čilea, SAD-a, Švedske, Norveške, Danske, Njemačke, te već praktički "domaći" iz Austrije, Italije, Mađarske i Rumunjske. Kad se podvuče crta bila je riječ o stvarno kvalitetnoj međunarodnoj regati, možda čak i najkvalitetnijem izdanju, jer je od 45 sudionika sigurno bilo preko dvadeset onih koji će jedriti na SP, a inače na međunarodnoj sceni ostvaruju vrlo dobre rezultate.
Broj natjecatelja organizatori su ograničili na 54, odnosno predviđeno je da se jedri u tri grupe s maksimalno po 18 jedriličara u svakoj.
Odziv na početku, kad je objavljen Oglas regate, bio je iznimno dobar te je čak formirana i lista čekanja. Međutim, dolazi do osipanja i konačan broj se zaustavlja na 45, odnosno formiraju se tri skupine po 15. Osnovni razlog izostanku određenog broja sudionika bio je taj što su kroz proljeće rang ljestvice u mnogim državama počele poprimati svoje finalne oblike te je dio natjecatelja odlučio otkazati nastup kad su uvidjeli da nemaju više šanse za kvalifikacije u reprezentativne sastave svojih država.
Program u Rogoznici nije se nimalo razlikovao od uobičajenog programa koji se prakticira u siječnju, osim što je zbog duljeg dnevnog svjetla bilo predviđeno i da se dosta više vremena provodi na regatnom polju.
Početni event bila je navigacijska regata, revijalno nadmetanje na skoro 4NM dugoj ruti koju mnogi kvalitetno iskoriste za zagrijavanje pred regatavanje oko oznaka.
Navigacijsko jedrenje podijeljeno je u tri etape i ovisno o vremenskim uvjetima odjedri se ili kompletna ili skraćena ruta. Glavni kriterij izbora je vjerojatnost da se jedrenje završi do podne, jer u podne i pol program se nastavlja s jedrenjem oko oznaka.
Ove godine vjetra je bilo dovoljno za svladavanje cijele rute, a na taj potez odlučilo se 26 jedriličara. Start je bio oko 9:30 po vrlo laganoj tramontani, a kako je jutro odmicalo vjetar je osiguravao sve brže i brže jedrenje. Mali dio dojmova s ovog dijela natjecanja možete dobiti pregledom video uratka g.Josipa Marasovića:
Ove godine niti jedan jedriličar nije posebno dominirao, već je u svakoj etapi pobjedu odnio drugi. U prvoj pobijedio je talijan Paolo Capa, u drugoj (najduljoj) čileanac Andres Bozzo, a u trećoj pobjedu odnosi naš Zvonko Jelačić koji je iskoristio tehnički problem na jedrilici idejnog začetnika ove regate Hrvoja Duvančića koji je inače bio u uvjerljivom vodstvu u ovoj etapi od samog početka.
Međutim, na navigaciji nisu bitni samo prolasci kroz cilj, već se boduju i određene kontrolne točke i na kraju se bez odbacivanja zbrajaju svi ti rezultati. Najbolji prosjek od sviju ovog puta imao je Ante Kovačević kojem je ovo peta ukupna pobjeda, a kompletne rezultate ove regate možete pronaći na ovom linku.
Po završetku navigacije, a pred start glavnog dijela regate u Rogoznici, organizirano je premjeravanje. Izabrano je da se jedino obavi vaganje kompletnih jedrilica. Po pravilima, ukupna masa kompletno opremljenog modela s baterijama, ne smije biti ispod 4000 grama. Ako se to ne zadovolji kormilar je dužan ubaciti korekcijska opterećenja sve dok se ne dosegne ili prijeđe definirana masa.
Sustav po kojem se jedrilo u Rogoznici bio je SHRS - Simple Heat Racing System. O ovom je već bilo riječi u nekim od ranijih izvještaja s Rogozničke regate, a taj podatak potrebno je još jednom istaknuti jer je cijelo proljeće je proteklo u intenzivnom lobiranju da se ovaj sustav koristi kao službeni na Svjetskom prvenstvu u Rogoznici. Inače je do sad službeni sustav bio isključivo HMS - Heat Management System, ali sad već popriličan broj jedriličara želi koristiti sustav jedrenja koji se inače koristi na ostalim regatama velikih flota poput svih olimpijskih klasa.
Predstavnici IOMICA-e sastavili su upitnik za određen broj sudionika regate u Rogoznici s ciljem da se napravi anketa koja će pomoći u donošenju odluke o sustavu koji će se koristiti, a po aktualnim informacijama iz prve ruke, finalna odluka o tome donijet će se za par dana, u nedjelju 29. svibnja.
Za one kojima se ne da istraživati o čemu se konkretno radi spomenut ću samo neke osnovne razlike. Prva je da se jedrenje po SHRS-u dijeli na kvalifikacijski i finalni ciklus. Sam sustav omogućava da u istom broju grupa može jedriti dosta više natjecatelja. Zatim je važno to da se protesti mogu rješavati na kraju svakog natjecateljskog dana, dok se u HMS moraju rješavati na kraju svakog pojedinog jedrenja jer o njihovom raspletu može ovisiti sastav iduće grupe itd.
Ono što domaće jedriličare veseli je to da su reakcije svih sudionika bile vrlo dobre i da su bili iznenađeni jednostavnošću sustava i brzinom kojom su plovovi išli jedan za drugim, tako da to u kombinaciji sa stalnim odgađanjem donošenja konačne odluke na razini IOMICA-e daje jednu dozu optimizma da će se SP oglasiti po SHRS-u.
Za Pre Worlds regatu oglašeno je da će se kvalifikacijski dio sastojati od 12 plovova ili od onoliko koliko ih se uspije odjedriti do subote u 16:00. Od toga ih se do tog vremenskog ograničenja uspjelo odjedriti 11, a u nastavku subote i u nedjelju odjedreno je još dodatnih 6 finalnih jedrenja za srebrenu i brončanu, odnosno 7 za zlatnu skupinu, od maksimalno predviđenih 16.
Postotak vremena iskorištenog za jedrenje bio je dosta visok. Vremenski uvjeti svih dana su bili skoro pa identični. Ujutro, pa do ranog poslijepodneva puhalo je iz južnih smjerova, a nakon tranzicije od sat do dva, vjetar se prebacivao na zapadnjak i tramontanu. Značajnija razlika u snazi bila je samo u nedjelju kad je vjetar bio dosta slabiji.
Što se tiče discipline jedrenja može se reći da je flota stvarno bila korektna, a jedine kazne za kojima je RO morao posezati bile su crne zastave. S obzirom na broj jedrenja koja su morala biti odrađena to je bila prva i jedina zastava koja se "podizala" nakon što bi se desio opći opoziv.
U konačnici domaći jedriličari uspjeli su obraniti status favorita u domaćem akvatoriju.
Članovi JK Zenta iz Splita bili su apsolutni pobjednici regate, jer su skoro sve nagrade otišle u njihove ruke!
Osim Ante Kovačevića koji je pobijedio na navigaciji, Vedran Vesanović bio je najbolji u konkurenciji mastera, Bruno Marević bio je najbolji junior, Tomislav Bezić najbrži u srebrenoj skupini, a na postolje su se popeli Mirko Ukas kao brončani, Boris Bakotić kao srebreni i Zvonko Jelačić kao zlatni, a jedina nagrada koja je otišla u inozemstvo bila je za najbržeg u brončanoj skupini, a osvojio ju je mađarski jedriličar Miklos Kiss.
Kompletne rezultate regate možete pronaći na ovom linku, dok na ovom linku možete pronaći aktualnu rang ljestvicu po kojoj će se sastaviti nacionalna vrsta. Ono što je trenutno jedino sigurno je to da Zvonko Jelačić kao aktualni svjetski prvak direktno dobiva mjesto na Svjetskom prvenstvu i u našem sastavu sigurno nastupa Bruno Marević kao najbolji junior, dok se točan broj ostalih predstavnika još uvije ne zna dok iz IOMICA-e ne stignem odluka o sustavu jedrenja.
Točan broj mjesta određuje se po kriterijima u koje ulaze rezultati na prethodnim svjetskim smotrama, status domaćinstva itd.
Naši jedriličari očekuju da bi moglo biti oko 7-8 mjesta bez Zvonka, ali dok se ne objavi službena "allocation list" riječ je samo o špekulacijama. Jedino što je sigurno je to da ako bude izabran HMS kao sustav jedrenja da će na prvenstvu sudjelovati max 76 natjecatelja, a ako se izabere SHRS onda je max broj natjecatelja 90.