Dvodnevni webinar koji je najavljen prije trinaest dana održan je u ponedjeljak i utorak 25-26. siječnja u aranžmanu njegovog predavača, g.Ante Vanjake.

Kako se webinar održao preko Google Meet platforme pristup je bio ograničen samo osobama koje su svoju namjeru prijavile na vrijeme,  a ukupno je sudjelovalo tridesetak zainteresiranih, uglavnom iskusnih jedriličara.

U samom naslovu sadržana je glavna tema ovog online predavanja i dotaknule su se razne teme, od senzora, instrumenata, instalacija, sabirnica, pa do navigacijskih softverskih paketa.

 

 

Naravno, priča je krenula od raznih senzora koji su glavni izvori svih informacija potrebnih jedriličarima. Objašnjeni su razni problemi s kojima se može susresti u praksi, pa recimo možda da se istakne najbanalniji, a to je problem "sonde", odnosno klasičnog mehaničkog brzinomjera koji se ugrađuje u podvodnom dijelu trupa.

Fina mehanika koja kreće od malenog propelera ili neke slične izvedbe, toliko je osjetljiva na morsku vegetaciju da već nekoliko dana nakon čišćenja podvodnog dijela trupa i samog senzora, može se na njemu skupiti dovoljno mikro vegetacije koja će unijeti pogrešku, pa i do desetak posto!

Ova pogrešno izmjerena vrijednost dalje se kroz mrežu prenosi do procesora koji na osnovu podataka iz svih senzora proračunava razne veličine korisne jedriličarima koje će se prikazati na raznim displejima, ali koje sad imaju pogrešan iznos, a to najčešće za posljedicu ima pogreške u jedrenju.

 

 

Osim tako unesene pogreške u sustav, potrebno je voditi računa i o kalibriranju i korekcijama koje su vezane koliko za vrstu upotrijebljenih senzora, toliko i za jedrilicu na kojoj se nalaze.

Istaknuta je važnost pravilnog kalibriranja, te unošenje korekcija iz korekcijskih tablica za jedrenje po različitim uvjetima na moru. Ovoj podtemi posvećeno je dosta vremena, jer zbog neuzimanja u obzir nekih osnovnih pojmova iz dinamike fluida mnogi za vrijeme jedrenja ne uzimaju u obzir neke stvari zbog kojih pretpostavljaju da instrumenti krivo pokazuju.

Također je jedan vrlo zanimljiv detalj i torzija samog jarbola uzrokovana jedrom pod pritiskom, a zbog čega pokazivač smjera vjetra može unositi svoju pogrešku. Istina, to nije nešto pretjerano, ali neka se tako dobije pogreška od 5° to će utjecati na prikaz prividnog vjetra, a samim tim i pogrešno vjerovanje da jedrilica možda jedri po idealnim polarima.

 

 

Za dosta podataka g.Vanjaka je koristio grafičke metode i vektorske dijagrame da bi pokazao iz kojeg podatka se može dobiti neki drugi, te kako pogreška jednog podatka može izazvati lančani niz daljnjih pogreški, ali cijelo izlaganje je odrađeno u vrlo jednostavnom i tečnom stilu da vjerujem da nitko od slušatelja nije imao problema s korištenim matematičkim postupcima.

 

 

Za kraj su slušatelji upoznati s mogućnostima najpoznatijih navigacijskih softvera poput Ardene i Deckmana, a na ovom drugom su čak i demonstrirane neke situacije poput "pinganja" startne linije, definiranje regatnog polja, te benefitima njihovog korištenja za vrijeme regate.

Na kraju, kad se podvuče crta i skupe dojmovi, može se reći da je g.Vanjaka na najbolji način pokazao da je sigurno jedan od najboljih poznavatelja ove problematike u Hrvatskoj i što je još važnije, velikodušno je podijelio svoje znanje sa svim zainteresiranima. Naravno, kao iskusan jedriličar naglasio je da ipak instrumenti nisu jedino po čemu treba jedriti, ali da su definitivno jedan alat s kojim se iz posade i jedrilice može izvući mnogo više, a što će se reflektirati u mnogo boljim rezultatima na regatnom polju.

U planu mu je daljnje organiziranje ovakvih i sličnih webinara i predavanja, pa ako vam se pruži prilika da prisustvujete nekom od njih nemojte je propustiti!