Petnaest gajeta i dva kaića okupila su se u nedjelju 31. srpnja na Zlarinu na regati "Latinskim idrom na kureja". Nije ih bilo kao tjedan ranije u Jezerima, ali užitak jedrenja bio je jednak ako ne i veći jer na regatnom polju bilo je izrazito vjetrovito. Na startu je bilo preko 15 čvorova tramontane, a dvije posade su se morale vratiti u Zlarin bez da su odjedrile kompletnu rutu.
Nakon dulje vremena start je bio "leteći", odnosno klasični start na bilo kojoj jedriličarskoj regati. Naime vjetar je bio takvog smjera i snage da se nije mogla postaviti lancana već se Regatni odbor vizirao liniju od vrha velikog mula pa prema zapadnoj strani uvale.
Ovogodišnja ruta zahtijevala je obilazak sjevernije crvene oznake ulaska u plovni put u kanal Sv.Ante, pa ostavljanje otočića Lupca lijevim bokom i natrag u Zlarin.
Kurs ove navigacije imala je oko pola duljine s vjetrom u bok i u krmu, dok je pola bilo s čistom orcom koja je bila stvarno značajan filter i koja je učinila ovu regatu vrlo napetom, a pružila je i mogućnost uspoređivanja različitih položaja lantina i dubine jedara s karakteristikama jedrenja u vjetar.
Na samom startu nije bilo kao na regatama modernih jedrilica da se agresivno borilo za bolje pozicija i sličnih situacija jer je ipak riječ o teškim brodovima sa značajno manjim manevarskim mogućnostima kad je ovakva vrsta manevriranja u pitanju. Ali svejedno bilo je vrlo važno biti što bliže startnoj liniji i odmah na startu izbiti na čelo flote.
Zanimljivo je da je pobjednička ekipa kasnila na startu, ali kako se kasnije pokazalo presudilo je njihovo jedrenje u orcu.
Do okreta oko crvene navigacijske oznake jedrila se samo krma i tko je bio lakši, brži i s većim jedrom prolazio je naprijed, klasično jedrenje u "vlakiću". Nakon okreta svi su nastavili jedriti na istim uzdama prema Jadriji i jedino pravo taktičko pitanje bilo je tko će nastaviti u ovom smjeru prema Srimi, a tko će virati na desne uzde i krenuti s prebacivanjem prema Lupcu.
Već u prvom dijelu ove etape regate, nakon okreta crvene oznake, mogle su se primijetiti različite mogućnosti jedrenja u orcu. Jedni su održavali svoje pozicije zahvaljujući dobroom jedrenju niz vjetar, dok su oni koji su malo dublje ušli u problematiku trimanja jedra u orcu polagano nadoknađivali ovu razliku.
Dva elementa koja su se mogla primijetiti kao značajna razlika o kojoj se govori (ako se zanemari povodni dio trupa i oblik kobilice koji je važna komponenta u orci) bila su vertikalni kut pod kojim su stajale lantine i dubine jedara.
S obzirom da je dobar dio orce zahtijevao jedrenje na lijevim uzdama, a lantine svima stoje s lijeve strane jarbola, upad vjetra i položaj lantine u odnosu na jarbol uzrokuje da se jedra dijele na dva dijela. Manji trokut materijala, ispred jarbola, u ovim uvjetima jedrenja, zbog svoje forme vjerojatno ima neznatan utjecaj na jedrenje, odnosno na stvaranje porivne sile u jedru. Onaj dio koji je dominantan je dio od jarbola prema krmi. Postavljanjem lantine u okomitiji položaj smanjuje se prednji trokut, a za stražnjeg se može reći da počinje poprimati oblik jedra modernih jedrilica.
To je bio jedan dio priče, a drugi je forma tog dijela jedra. Općenito u jedrenju u orci jedro ne smije imati preduboku formu. Više riječi o tome možete pronaći u North Sails bazi znanja. U svakom slučaju, moglo se primijetiti da oni koji su uspjeli dobiti pliću formu jedra da su imali i bolji kut i bolju brzinu u orcu. Naravno, jedro se ne smije "ispličiti" toliko da izgubi formu, ali sad su to detalji koje svaka posada treba naučiti kad je njihovo jedro u pitanju.
Što se tiče taktike jedrenja u orcu mogle su se primijetiti dvije. Jedan dio posada ranije se prebacio na lijevu stranu regatnog polja, dok je dio nastavio jedriti prema Srimi. To je sigurno donijelo i do određenih promjena u finalnom redoslijedu jer su posade koje su jedrile na lijevoj strani dugo bile u sjeni otočića Lupca, dok su oni koji su išli prema Srimi upali u sjenu Prvića tek u blizini prolaza između ova dva otoka.
Uglavnom, kroz prolaz između Lupca i Prvića prva je projedrila Dišpetoža i praktički dalje do cilja nitko je nije mogao ugroziti jer je ova etapa bila skoro pa u čistu krmu.
- Dišpetoža
- Marina Betina
- Modravka
- Baba Tone
- Mila
- Baba Luce
- Baba Tone
- Kurnatarica
- Balegarka
- Ines
- Lapovica
- kaić ŠB 6235
- Palma
- gajeta ŠB 3962
- kaić Divljak
- Spuga - DNF
- gajeta VD 121 - DNF
Sljedeća regata jedri se na Krapnju.