Od 7. do 15. lipnja održavala se jedna od najpoznatijih Mediteranskih regata krstaša - Loro Piana Giraglia. Ove godine na  njoj je nastupila i posada jedrilice Code X Croz, jedinog domaćeg hi tech foilera koji je i ovom prilikom pokazao iznimne performanse!

Od 11. srpnja 1953. kad se regata prvi put organizirala, nije se dogodilo puno preinaka, ali ono što je najvažnije  je ostalo nepromijenjeno, a to je da regatu zajedničkim snagama organiziraju Francuski i  Talijanski  jedriličari.

Službeni organizator regate je Yacht Club Italiano, a format regate od ove godine regatu dijeli na četverodnevno jedrenje na  orca-krma kursu (do ove godine to je bio trodnevni dio eventa), te na širom Europe poznatu navigaciju - Giragliu. Inače, Giraglia je malo veća hrid na sjeveru Korzike, a kad je ova regata u pitanju riječ je o obaveznoj točci prolaza između Saint Tropeza i Genove.

Foto: screenshoot Yellow Brick aplikacije

O nastupu na ovogodišnjem izdanju regate popričali smo s vođom ekipe koja je jedrila na Code X Croz - Sandijem Misiračom, inače glavnim i odgovornim za proizvodnju ovog malenog bolida, pa u nastavku uživajte u njegovom doživljaju ove kultne regate.


Cijela priča otpočela je u posljednji čas. Složili smo se, dobili brod od vlasnika, sve organizirali i krenuli na put. Jedini problem u tako kratkom vremenu bilo je kako ćemo skupiti kvalitetnu posadu.

Uz Gorana Ivankovića i mene kao standardna postava još su jedrili:

Joško Galović - top prova i sve ostalo 
Anđela De Micheli Vitturi - lista sposobnosti ne stane u tekst, iz FX-a direkt na Ocean race
Tihana Tadinac - organizacija na kopnu i moru, na svim jezicima + trim glavnog
Dimitri Ilijević - windsurf foiler, snima štraorcadu na 30 čvorova kao da je u Gardalandu
Željko Perović - stara škola, storm jib i trysail stižu još topli na brod, dobro nas je posložio na inshoreu

Inshore regate smo odjedrili u sedmero, a Giragliu u šestero,  tako da iako je bilo last minute na kraju je ispalo dobro. Jedino što nismo uspjeli je da nismo optimizirali rejting po ORC-u, pa smo vozili kao klasičnu Open  regatu.

Tijekom inshore regata zbog našeg setupa vozili smo sa skupinama koje bi startale deset minuta prije nas. Brzi smo full, ali korigirano... nula bodova. Certifikat nam je bio tipični offshore - s drifterima, Code0 - sve na full.
Bili smo svrstani  u skupini ORC 2 i na offshore smo pobijedili, tako da koliko god smo imali loš rejting toliko smo dobro jedrili.

Prva četiri dana jedrila se inshore regata, odnosno kursevi poput štapova. U toj situaciji u praksi se ne mogu koristiti sva jedra koja su u svjedodžbi. Kad se vozi offshore vozi se s jedrima koja su optimizirana za reach, a u inshoreu voziš orca-krma  i ne treba toliko različitih jedara...

A kako konkretno Giraglia izgleda. Četiri dana vozi se u polju koje nije klasični štap i zovu je Giraglia inshore, a onda se kasnije vozi offshore. Inshore dio još je podijeljen na dva polja, tako da maxiji i super maxiji voze posebno i odvojeno od svih ostalih. Maxiji su malo više vani, dok su svi ostali više u zaljevu Saint Tropeza. Starta se u vjetar i stranice su od 6-7 milja, bova se uopće ne vidi, dugo se vozi... I to je bilo vrlo zanimljivo jer su dionice dovoljno duge da se mogu uspoređivati kutevi i  brzine s drugim brodovima, a zaista je bilo vrlo dobrih jedrilica u floti.

Foto: Sandi Misirača

Mi smo sve četiri regate dobili u realnom vremenu s tim da se posada u prve dvije tražila, jer većina je bila prvi put na brodu. U prvoj je baš bilo traženje u pitanju, a u drugoj smo promašili bovu od cilja :)

Naime, polje je složeno tako da se dobiju koordinate bova i onda RO s obzirom na uvjete u toku regate određuje koja oznaka je aktivna, tako da se bez tableta regata ne može voziti. Konkretno, RO je u drugom plovu napravio skraćenje, a mi to nismo skužili - nismo vidjeli zastave na brodu, pa smo vozili kontra nekoliko minuta, ali svejedno smo ušli prvi jer smo bili daleko ispred sviju.

Što se tiče vjetra, dva dana smo  imali jugoistok, pa je onda okrenulo na sjeveroistok, a ti "štapovi" voze se po dva kruga, dvije orce i dvije krme.

To je ipak bio samo uvod za glavni događaj i za njega smo se u stvari spremili, ponijeli svu opremu odlučni da pokažemo brod u najboljem svjetlu neovisno o rejtingu.

Offshore regata starta u zaljevu Saint Tropeza i ide se prvo prema Ile du Levant, otoku u blizini  Marseillea, pa prema Giraglii. Međutim ove godine se nije vozila ta ruta, već se išlo na jednu oznaku sjeveroistočno, pa natrag do druge oznake smještene jugozapadno. Tog coastal dijela bilo je oko 30 milja i onda smo jedrili pravo prema Giraglii na istoku.

Prema Giraglii okrenuli smo kasnije poslijepodne. Prognoza je bila dosta zeznuta. Zbog nje maxiji nisu uopće startali. Od njih se na startu pojavio jedino Black Jack, ex Alfaromeo, odnosno stari Esimit. Startao je i All Europeana, a ostali Wallyji i maxiji nisu startali jer je najavljeno 40+ vjetra pred Giragliom i ozbiljno stanje mora.

Mi smo bili malo ispred prognoze, pa nas je kod Giraglije uhvatilo oko 30 čvorova, ali vala je zato bilo stvarno puno. Pred Giraglijom nam je val dolazio s boka i bio je kratak i lomio se, tako da nam je bilo dosta mokro i ozbiljno. Svejedno smo bili skoro na full s tim da nam foil nije bio cijeli van. Nisam htio riskirati s novim ljudima na brodu. Uvjeti su bili otprilike kao na zadnjoj Jabuci, stvarno masu vala, ali malo manje vjetra.

Vozili smo s pola foila vani, a razlog je bio da ne letimo previše preko vala, jer su ubrzanja velika i ako se zabijemo u sljedeći val onda postaje vrlo ozbiljno i za posadu i za brod. Tako da je ovo bio kao nekakav safe mod.

Prema dolje smo vozili s Code 0 s tim da smo na okretu dizali gennaker i tom prilikom nam je sve otišlo u komade jer nam je calza od škotine od gennakera pukla, sve je zapelo u vinču i onda smo imali opciju izrezati ili laškati gindac.

Izabrao sam laškavanje gindaca i onda je slijedila štraorcada, jarbol u moru i a  gennaker se kida preko križa. Stvarno šteta jer nam je trebao kasnije.

Ideja je bila da dok je još dan da vozimo veliki gennaker, ali eto nije prošlo dobro.

U noći imali mali flok, drugi krat i Code 0. Baš smo išli na safe mode. Brod je skoro pa jedrio sam, pogodili smo setup da bude sigurno i da budemo brzi.

I onda je pred Giragliom diglo na malo više od 30 s ozbiljnim valom i spuštamo Code 0 i nastavljamo voziti flokom i drugim kratom i s tom kombinacijom vozimo 21.6!

To je bilo bez foila, jer to su ogromna opterećenja, a i mrak je. Ništa se nije vidjelo. Ne vidim jedro, ne vidim naprijed, ne vidim brojeve na ekranima, ogromne količine mora prelaze preko... vozi se napamet... a pritisak vjetra i valova je toliki da nam se sigurnosni pojasevi otvaraju poput kokica, ali kompletni osjećaj je bio dobar je brod je stalno bio pod kontrolom.

Mislim da se moglo još malo stiskati, ali svejedno, trebalo je paziti da se nikom ništa ne dogodi iako se vidjelo da svi guštaju.

Kad smo se vraćali još neko vrijeme vjetra je bilo preko 20, a onda smo čekali tranziciju koja nikako da dođe. Vjetar je nastavio slabiti i počinju nas prolaziti.

Do tad smo bili prvi po ORC-u za sve skupine i to s velikom prednošću. Ali kako to već ide, počeli su nas stizati s vjetrom od iza, a zbog kuta u kojem smo jedrili nismo mogli razviti  maksimalni potencijal broda i kapitalizirati stečenu  prednost, jer nismo imali gennaker, a Code 0 nam je točno u pola manji od njega. Stvarno šteta...

Kako smo u realnom vremenu završili 29. pretpostavljam da nije bilo te situacije s vjetrom da bi bili na kraju oko 20. mjesta. Na desetak milja od Genove zapuhalo nam je sa sjeveroistoka i onda smo bili u vjetru sve do cilja. Ulazimo u cilj nakon 26 sati i 32 minute jedrenja! Korigirano prvi u grupi ORC 2 i 9. ORC ukupno. Bilo je brzo, mokro i zabavno! 

Zaboravio sam reći da dok smo vozili prema Giragliji da smo imali problem s gornjim - privjetrinskim, foilom. Kad su nam dolazili valovi s boka i kad bi se lomili preko broda, valjda je pritisak bio toliki da je pukla spectra sistema koji uvlači foil unutra. A to je foil koji tad "ne radi" i problem je što je taj foil onda u škaci slobodan i može izaći van. Srećom smo ga uspjeli osigurati i iznutra i iz vani, ali kasnije ga više nismo mogli koristiti.

A druga situacija je bila pred Giragliom, kad smo vozili s pola drugog foila vani, 20 čvorova samo s flokom, pritisak je bio toliki da je pukla dyneema šestica koja izvlači foil van. Osigurali smo i to i na kraju više nismo mogli toliko koristiti foilove. Šteta, ali s druge strane na samim foilovima nije bilo štete iako su uvjeti bili stvarno rubni.

Spavanje... pa mogu reći da smo na kraju spavali više nego dovoljno. Do Giraglije smo vozili na full, bez jesti i piti, a kad smo je okrenuli onda su krenule bakanalije.  Imali smo skuhane hrane kao da idemo na đitu. Nikad ovako dobro nismo jeli. Djevojke su spremile i rižu i paštu, sve u fino, prava francuska kuhinja :)

Moram dodati da sam za offshore napravio karbonski cover za ulaz, tako da je brod unutra bio suh. Svako toliko bi se netko spustio unutra pojesti, malo odspavati i onda natrag vani. Tako da nas je vani stalno bilo petero, a kad je vjetar počeo padati onda je spavača bilo i malo više.

I kad smo završili, idući dan, brod je već bio na trajleru i spreman za povratak. Kad je u pripremu uključena kompletna posada, spreman je za transport već za dva sata.

Foto: Sandi Misirača

Zahvala svima uključenima a posebno CROZ-ovcima na ustupljenom brodu!


I za kraj ostali su samo službeni rezultati. Tko hoće napraviti analizu jedrenih i korigiranih vremena za inshore jedrenja neka klikne na ovaj link, dok su na ovom linku dostupni rezultati  ulazaka u cilj offshore jedrenja, a ovdje se nalaze korigirani rezultati offshore etape.

Naslovna foto:  Privatni album

 

Back To Top