22 jedrilice klase Zvijezda zajedrile su u Splitu na ovogodišnjem Prvenstvu 17. distrikta, regati koju je za njih organizirao jedriličarski klub Mornar. Na ovu prvu veliku regatu, a ujedno i uvertiru za predstojeće Europsko prvenstvo stigle su posade iz Njemačke, Argentine, Danske, Sjedinjenih Američkih Država, Italije, Mađarske, Ukrajine, Češke, Švicarske i naravno, Hrvatske.

Hrvatska je na startnoj listi imala čak šest posada. Najbrojniji su bili predstavnici kluba organizatora, a čak tri među njima bile su u konkurenciji za osvajanje jedne od medalja. Da ne bi sve ostalo samo na statusu favorita pobrinuli su se Tonči Stipanović i Tudor Bilić koji su osvojili zlato, te Mate Arapov i Ante Šitić koji su doma odnijeli broncu.

Između njih smjestila se Njemačka posada Merkelbach - Weise, a Arapov i Šitić imali su vrlo ozbiljnu konkurenciju u Argentinskoj kombinaciji Kouyoumdjian - Voltolini koji su završili regatu na samo bod iza njih.

Regata se jedrila tri dana, ali flota je na moru bila samo u petak i subotu, jer je nedjelja bila prevjetrovita. Odjedren je maksimalno moguć program za ta dva dana, ukupno četiri plova. To je inače jedno od pravila kojih se pridržava ova flota, maksimalno se jedre dva plova na dan. Vjerojatno u tom ima svoj udio i činjenica da je flota uglavnom sastavljena od jedriličara u zrelim godinama kojima nije više toliko do klasičnog dokazivanja i jedrenja do ruba snaga. Istina, na većim natjecanjima koja traju koji dan više moguće je jedan dan organizirati i tri plova, ali to se koristi samo kad uvjeti to omogućuju.

U petak se jedrilo po maestralu. Lokacija je bila klasična za regatu u Splitu, a to je pozicija pored Čiova i Gospe od Prizidnice. Puhalo je laganih 10 do 12 čvorova, ali zato su dan kasnije svi imali priliku pokazati kako se nose i sa zahtjevnijim uvjetima duplo jačeg vjetra i puno većeg vala. Za tu priliku Regatni odbor flotu je odveo ispred Žnjana.

Pobjednička posada, Stipanović - Bilić, jedri zajedno od 2019. i nastupa na Bahamima na finalu Star Sailors League za tu godinu. Nakon te regate postali su standardna posada i nastupali su zajedno u svakoj prilici koju je bila ispred njih, a vrhunac te svježe suradnje bile je 4. mjesto na Europskom prvenstvu prošle godine.

 

U petak smo imali maestral, ali nije bila klasična shema tko prije do Čiova njegovo je sve, već je bilo iz vani. Stvarno je bio jači pritisak s vanjske strane i kako smo se približavali bovi or orce tako je prevladavao veliki lijevi dric, tako da se sve trebalo jedriti s te strane. To sam dobro prepoznao i iskoristio i napravio treće i drugo mjesto s tim da smo se u petak još malo tražili.
Možda smo trebali pobijediti u tom drugom plovu, ali prvu krmu smo pustili Matu da ode vani i onda nas je prošao s vanjske strane. Nakon toga smo imali par grešaka kroz orcu i eto nismo ga uspjeli stići. Ali na kraju smo bili stvarno zadovoljni jer nam je to bio prvi regatni dan s novim brodom i nismo znali kako će sve to izgledati. Bilo je i par manjih problema s opremom, ali uspjeli smo dobro odjedriti.
A subota... kako je vjetar jačao sticali smo dojam da smo išli sve brže i brže.
Oba starta smo mali kasnili. Prvi plov smo htjeli jedriti lijevo, ali sva sreća što nismo tako dobro startali jer smo se morali izvući desno i odmah nakon tog čišćenja smo skužili da nisu uvjeti bili da idemo klasično lijevo kao i uvijek po jugu, već je bolja bila desna strana. Tada smo odmah uspjeli proći sve koji su bili ispred nas ali s lijeve strane i stvarno, što je bilo više vjetra to smo se osječali komodnije i brže u orcu. Posljedica tog osjećaja bila je da smo u drugoj regai s 5-6 mjesta prošli na drugo, a da je bilo još 100 metara krme možda bi ušli i prvi.

Tonči Stipanović, JK Mornar

Što se tiče nedjelje, uvjeti na moru bili su poput onih na kraju drugog subotnjeg plova... konstantno preko 20 čvorova. S obzirom da je ispred sviju još uvijek i Europsko prvenstvo, a u subotu je bilo značajnijih šteta po jedrilicama, natjecatelji su se složili da nema potrebe forsirati i svi su se jednoglasno složili da ne izlaze na more po tako jakom vjetru.

Po pitanju štete definitivno je najveću imala posada iz SAD-a gdje je kormilar globalna legenda i u Zvijezdi i u Šljuci, Augie Diaz. On i flokista mu Christian Nehammer doživjeli su lom jarbola u prvoj krmi drugog subotnjeg plova. Također su bila prijavljena pucanja pataraca, a naša posada Marinović - Akrap ostala su bez pramčanog štraja odmah nakon starta istog tog plova.

Vrlo ozbiljna konkurencija pobjedničkoj ekipi bila je u vidu drugoplasirane posade. Od četiri odjedrena plova rezultati su im se razlikovali samo u jednom plovu. Jedni i drugi imali su po jedno 1., 2. i 3. mjesto, ali prevagu na stranu Mornareve posade odnijelo je drugo mjesto u četvrtom plovu u odnosu na šesto mjesto koje su u trećem plovu osvojili Nijemci.

Borba za treće mjesto između posade Arapov - Šitić i Kouyoumdjian - Voltolini također je bila neizvjesna od samog početka. Juan Kouyoumdjian, kormilar Argentinske posade, također poznat i kao Juan K - jedan od najpoznatijih svjetskih dizajnera regatnih jedrilica, pokazao je malo veću stabilnost po pitanju rezultata, dok je Arapov malo više oscilirao. Razlog nisu bile samo odluke na regatnom polju, već i problemi s opremom, što konkretno čut ćete od Mate:

Zadovoljan sam sa svim, osim što smo u subotu imali dva veća tehnička problema. Prvo je pukao bocel od škote nakon starta prve regate, tako da smo cijelu regatu odjedrili bez njega, a imali smo odličan start i dobru brzinu. Mislim da bi tada ušli u prvih pet bez ikakvih problema.
Drugu regatu nam je isto odmah na startu pukla gornja letva na glavnom jedru, tako da smo cijelo vrijeme morali jedriti bez nje. Tu smo malo izgubili na brzini, ali u prvoj krmi, kad je najjače puhalo, prošli smo neke brodove i napravili razliku toliku da smo drugu orcu mogli izdržati bez te letve i na kraju smo ušli treći.
A trenirat smo počeli iza nove godine. Imali smo plan odmah krenuti ozbiljno se pripremiti. Odjedrili smo desetak treninga, ali onda sam proveo vrijeme u Portugalu do kraja ožujka na pripremama s Austrijancima. Nakon toga sam imao problema s koljenom tako da smo prije regate napravili samo jedan trening.
Ali uspio sam malo naštimati brod. Išli smo dosta dobro i stvarno sam sretan zbog toga. Čak smo i 20 kg laganiji od sviju ostalih, svi imaju nove brodove, a ovaj naš je napravljen 1984.
Nadamo se da je sad puklo sve što je imalo puknuti i da će biti dobra zabava i na Europskom :)

Mate Arapov, JK Mornar

 

Naša treća posada koja je bila u konkurenciji za postolje, Mišura - Barač, završila je na petom mjestu. Solidno su jedrili tijekom cijelo prvenstva, a bljesak koji je dokazao njihove mogućnosti bio je treće mejsto u trećem plovu.

Mjesto ispred njih u toj regati osvojila je naša iduća posada, još jedna pod Mornarevom zastavom, Višić Toma - Lulić Mario. Njih dvojica u petak su bili u sredini flote, ali subota je trebala biti njihov dan. Finiš tog plova imao je svoju dozu dramatičnosti jer je Mario pred samim ciljem upao u more, ali uspio se uhvatiti za klizač vanga na palubi i brzo se vratiti u brod i tako ne dovesti u opasnost ovaj fenomenalni rezultat. Što se tiče nastavka dana, nažalost nisu pristupili četvrtom startu, te su bodovani s UFD, a prvenstvo završavaju na 11. mjestu.

Na 16. mjestu završila je posada Marinović - Akrap. Da nije bilo pucanja čelične sajle koja s pramčane strane drži jarbol i da su četvrti plov uspjeli odjedriti do kraja možda bi bili za jedno ili dva mjesta naprijed, ali u svakom slučaju mogu biti zadovoljni konstatntnošću svojih rezultata po širokom rasponu uvjeta na moru.

Odmah iza njih završava dvojac De Micheli Vitturi - Olujić. Oni su dobro odjedrili u petak, ali u subotu su se prije starta trećeg plova povukli s regatnog polja jer su htjeli sačuvati opremu za Europsko prvenstvo.

A na dvadesetom mjestu završila je posada Han Robin - Žaja Mate.

Kompletne rezultate Prvenstva 17. distrikta možete pronaći na ovom linku, dok je bogata i atraktivna fotogalerija subotnjih jedrenja dostupna na ovom linku.